تاریخ انتشار: جمعه 26 مرداد 1397
شناسایی بار موتاسیونی سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی

  شناسایی بار موتاسیونی سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی

پتانسیل درمانی سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(iPSCs) که قادر به تمایز به هر نوع سلولی در بدن انسان هستند، به خوبی شناخته شده است و به طور گسترده ای از این پتانسیل استفاده شده است اما بار موتاسیونی و یا تعداد موتاسیون موجود در این سلول های iPS به طور کامل شناسایی نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از SCiencedaily، سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی(iPSCs) حاصل بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک از جمله سلول های پوستی هستند که ممکن است حامل بسیاری از موتاسیون های سوماتیک باشند(موتاسیون هایی که به ارث نرسیده اند). این موتاسیون های سوماتیک ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و پرتو فرابنفش هستند. در حالی که مطالعات گذشته تا حدی موتاسیون های سوماتیک را در سلول های iPS شناسایی کرده اند اما درک کاملی از این بار موتاسیونی وجود ندارد، این در حالی است که بیش از 1000 رده سلول iPS در سراسر دنیا ایجاد شده است.

در مطالعه ای جدید، محققین دانشگاه کالیفرنیا توالی های ژنومی کل 18 رده iPS مشتق از سلول های پوستی از جمله iPSCORE Resourse و WiCell را مورد موشکافی قرار دادند. بررسی این رده ها علاوه بر شناسایی دو کلاس موتاسیونی سوماتیک از پیش شناخته شده یعنی موتاسیون های کلونال مشتق از سلول های والدی و تغییرات تعداد نسخ( دو برابر شدن و حذف بخش های بزرگ تر کروموزوم)، منجر به شناسایی دو کلاس جدید از موتاسیون ها نیز شد: موتاسیون های ناشی از پرتوی فرابنفش در سلول های والدی و موتاسیون های ساب کلونال که در سلول های والدی وجود ندارند و طی فرایند بازبرنامه ریزی iPS رخ می دهند.

محققین دریافته اند که در حالی که اغلب موتاسیون ها در مناطق اپی ژنتیک مربوط به کروماتین های بسته رخ می دهند و بیان ژن ها را تغییر نمی دهند، موتاسیون های ساب کلونال که طی بازبرنامه ریزی iPSCها رخ می دهند، با بخش های فعال کروماتین در ارتباط هستند و بیان ژن ها را تغییر می دهند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه