تاریخ انتشار: پنجشنبه 03 شهریور 1401
سلول‌های قدیمی‌تر عضله قلب جهش‌های ژنتیکی بیشتری دارند

جهش‌های سوماتیک در کاردیومیوسیت‌های منفرد انسان مرتبط با سن، سمیت ژنتیکی گسترده را نشان می‌دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، بررسی‌ها نشان می‌دهد که سلول‌های که عضله قلب ما را تشکیل می‌دهند در طول زمان جهش‌های ژنتیکی جدیدی را جمع می‌کنند. در حالی که توانایی تعمیر آن‌ها را از دست می‌دهند. این یافته‌ها در مجله Nature Aging منتشر شد. تیم تحقیقاتی کل ژنوم 56 سلول عضله قلب را که به عنوان کاردیومیوسیت شناخته می‌شوند، از 12 نفر در سنین مختلف توالی یابی کردند. این تیم با استفاده از تکنیک‌ها و تجزیه و تحلیل‌های پیچیده بیوانفورماتیک، تعداد جهش‌های غیر ارثی، معروف به جهش‌های سوماتیک، را در سلول‌های افراد در سنین مختلف مقایسه کردند و همچنین به دنبال الگوهای جهشی یا «امضاهایی» بودند که ممکن است مکانیسم‌های بیماری قلبی را روشن کند.
در واقع این اولین باری است که جهش‌های سوماتیک در قلب انسان در سطح تک سلولی بررسی می‌شود. الگوی این جهش‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از آن‌ها در اثر آسیب اکسیداتیو ایجاد شده‌اند. از آنجایی که قلب همیشه در حال پمپاژ است، انرژی زیادی مصرف می‌کند. این تولید انرژی باعث ایجاد محصولات جانبی شیمیایی می‌شود که به عنوان گونه‌های فعال اکسیژن یا ROS شناخته می‌شوند. وقتی سطح ROS بیش از حد بالا می‌رود، می‌تواند به DNA آسیب برساند. جهش‌ها مسیرهایی را که سلول‌ها معمولاً برای ترمیم آسیب DNA از آن‌ها استفاده می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهند. مکانیسم‌هایی که آسیب DNA را ترمیم می‌کنند نیز تحت تأثیر سن قرار می‌گیرند.
به طور معمول، سلول‌های که به تقسیم خود ادامه نمی‌دهند، مانند سلول‌های قلب، کمتر مستعد جهش هستند. اما محققان دریافتند که کاردیومیوسیت‌ها جهش‌ها را به سرعت یا سریع‌تر از برخی از انواع سلول‌های در حال تقسیم انباشته می‌کنند. محققان محاسبه کردند که آن‌ها به طور متوسط سالانه بیش از 100 جهش جدید در هر سلول داشتند.
سلول‌های قلب نیز جهش‌ها را با سرعتی سه برابر سریع‌تر از سلول‌های عصبی جمع می‌کنند. علاوه بر مسیرهای ترمیم DNA، جهش‌ها بر ژن‌های دخیل در اسکلت سلولی، داربستی که به سلول‌ها ساختار آن‌ها را می‌دهد و سایر عملکردهای اصلی سلولی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. با افزایش سن و دریافت جهش‌های بیشتر، اثرات مضری به قلب اضافه می‌شود که ممکن است قلب را از نقطه اوج بیماری عبور دهد. ممکن است به جایی برسد که DNA آنقدر آسیب ببیند که قلب دیگر نتواند به خوبی بتپد. آن‌ها خاطرنشان می‌کنند که در مطالعه  فقط به دنبال انواع تک نوکلئوتیدی بوده و انواع دیگر جهش‌ها مانند اضافه یا حذف DNA را بررسی نکرده‌اند. همچنین، از آنجایی که محققین سلول‌های قلب سالم را بررسی کردند، نمی توانند ثابت کنند که جهش‌ها در بیماری قلبی نقش دارند. محققین در آینده قصد دارند جهش در بافت بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مختلف را بررسی کنند.