تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 14 خرداد 1392
ابداع روش جدید تولید قطعات DNA
مجله nature منتشر کرد:

ابداع روش جدید تولید قطعات DNA

روش جدید تولید مولکول های DNA کوتاه تک رشته ای می تواند بسیاری از مشکلات موجود در روش های تولید فعلی را حل نماید. روش جدید هم در عرصه نانوتکنولوژیDNA وهم در زمینه داروهایی که دارای قطعات DNA می باشند، می تواند ارزشمند باشد.

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily،تکنیک جدید تولید مولکول های کوتاه تک رشته ای DNA که الیگونوکلئوتید نامیده می شوند توسط دانشمندان سوئدی و امریکایی تکمیل و معرفی شده است. قطعات DNA این چنینی ابزار اولیه محققان به شمار می آیند و دارای نقش کلیدی در تعدادی از رشته های علوم می باشند. بسیاری از پیشرفت های اخیر در تحقیقات ژنتیک  و زیست شناسی مولکولی مانند توانایی اسکن سریع ژنوم یک موجود بدون الیگونوکئوتیدها امکان پذیر نمی شد. روش جدید قادر به حل مشکلاتی است که در حال حاضر تولید قطعات DNA را محدود کرده است .
دانشمندان از روش های تولید آنزیمی برای ایجاد سیستمی که نه فقط کیفیت  الیگونوکلئوتیدهای سنتز شده را بهبود می بخشند بلکه امکان تولید انبوه و ارزان این مولکول ها را با استفاده از باکتری ها فراهم می کند، استفاده کرده اند.
 دراین نوع فرایند تولید که طی آن از باکتری ها برا ی کپی کردن توالی های DNA استفاده می شود، دانشمندان قادر به ساخت تعداد زیاد نسخه های DNA با هزینه کم می باشند. بر خلاف روش های کنونی که بروز خطا ها  درسنتز الیگونوکلئوتیدها با افزایش طول توالی رابطه مستقیم دارد، روش نوین بر طبق گفته ابداع کنندگان آن ، برای قطعات بلند تر با طول چند صد باز نیتروژنی هم به خوبی عمل می کند.
مولکول های DNA ابتدا به عنوان یک زنجیره تک رشته ای بلند که توالی مورد نظر چندین بار در آن تکرار شده ، شکل می گیرند. در رشته های بلند مناطق کوچکی به شکل سنجاق سر یا hairpin  تشکیل می شوند که حاصل تا خوردن بخشی از مولکول DNA روی خود است. می توان این مناطق را با آنزیم هایی که به عنوان قیچی های بیولوژیکی توانایی برش قسمت های خاصی از DNA را دارند، برید.بنابراین چندین الیگونوکلئوتید متفاوت می توانند در یک زمان با نسبت کاملا متعادل تولیدشوند که اگربتوانند به شکل کریستال در آیند و یا به عنوان دارو استفاده شوند، با اهمیت خواهند بود. داروهایی وجود دارند که بر پایه الیگونوکلئوتیدها ساخته می شوند وبه احتمال زیاد روش فوق می تواند برای تولید انوع خالص تر و ارزان تر این داروها استفاده شود.