تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 شهریور 1397
 CRISPR ایمنی درمانی سرطان را تقویت می کند

  CRISPR ایمنی درمانی سرطان را تقویت می کند

سال گذشته سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) اولین ایمنی درمانی های سلولی علیه سرطان را مورد تایید قرار داد. این درمان ها شامل جمع آوری سلول های ایمنی خود بیمار(سلول های T) و مهندسی آن ها برای حمله سلول های سرطانی خونی از جمله لوکمیای لنفوبلاستیک حاد و لنفومای غیر هاجکین بود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، مشکلی که در استفاده از ایمنی درمانی های مبتنی بر سلول های T یا CAR T cell درمانی وجود دارد این است که در صورتی که خود این سلول های دچار سرطان باشند این درمان موفقیت آمیز نیست. زیرا حتی در صورتی که سلول های T مهندسی شده بتوانند سلول های T سرطانی را بکشند اما بازهم به دلیل شباهت زیاد بین این سلول ها، این اتفاق به صورت معکوس نیز اتفاق می افتد.

در مطالعه ای جدید محققین دانشگاه واشنگتن از تکنولوژی ویرایش ژن CRISPR برای مهندسی سلول های T انسانی که بتوانند سلول های T سرطانی را هدف قرار دهند و مشکل اضافه ای ایجاد نکنند، استفاده کردند. سلول های T مهندسی شده و سلول های T سرطانی پروتئین یکسانی(CD7) را روی سطح شان بیان می کنند. CAR T cell درمانی اولیه ای که طراحی شد CD7 را هدف قرار می داد و این موجب می شد که همه سلول هایی که این پروتئین را روی سطح شان بیان می کردند هدف قرار گیرند. به همین منظور محققین تصمیم گرفتند که از تکنولوژی CRISPR/Cas9 برای برداشتن CD7 از سطح سلول های سالم استفاده کنند، با برداشتن این مارکر سطحی، این سلول های T هدف سلول های T مهندسی شده قرار نمی گیرند. استفاده از این روش در مورد موش های مبتلا به لوکمیای لنفوبلاستیک حاد سلول های T(T-ALL) نشان داد که استفاده از سلول های T مهندسی ژنتیک شده ای که CD7 را هدف قرار می دهند بقای موش ها را تا 65 روز افزایش می دهد، این در حالی است که در گروه کنترل بقای موش ها تنها 31 روز بود. بررسی های بیشتر نشان داد که سلول های T مهندسی شده برای حداقل 6 هفته بعد از تزریق اولیه در خون جانور باقی می مانند که نشان می دهد آن ها می توانند در صورت عود مجدد سرطان بوسیله سلول های T سرطانی باقی مانده، مجددا اعمال اثر کنند و مانع از عود مجدد سرطان شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه