تاریخ انتشار: پنجشنبه 01 شهریور 1397
پاسخ سلولی به استرس هدف دارویی امیدوار کننده برای درمان سرطان خون

  پاسخ سلولی به استرس هدف دارویی امیدوار کننده برای درمان سرطان خون

مسیر پیام رسانی که به پیشبرد رشد طبیعی سلول کمک می کند، با اثر گذاری روی مسیر شناخته شده در حفاظت از سلول ها در برابر استرس زیستی موجب می شود که لوکمیا بدتر شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کشف این مطلب که مسیر NOTCH1 روی پیام رسانی فاکتور رونویسی شوک گرمایی 1(HSF1) سلول های T در لوکمیای لنفوبلاستیک حاد یا T-ALL کنترل دارد، نشان می دهد که بلوک کردن یک یا چند ژن در مسیر HSF1 می تواند رویکرد جدیدی را در درمان این بیمار تهاجمی ارائه کند. پیش از این محققین دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک نشان داده بودند که استفاده از یک داروی ضد سرطانی(PU-H71) که پیش از این مشخص شده بود پروتئین شوک گرمایی90(HSP90) را هدف قرار می دهد می تواند روی پاسخ های سلولی به استرس تاثیر گذار باشد. در این مطالعه جدید نیز محققین نشان دادند که بیماران مبتلا به T-ALL می توانند از مزایای استفاده از این درمان بهره مند شوند.

ابتدا محققین نشان دادند که بین فعال شدن HSF1 که برای تولید پروتئین های مختلف از جمله HSP90 حیاتی است و بروز لوکمیا ارتباط وجود دارد. مسیر NOTCH1  مسیر فاکتور رونویسی شوک گرمایی 1 تحت تاثیر قرار داده و منجر به رشد تومور می شود. در این مطالعه نیز، تیمار سلول های جانوری و انسانی با PU-H71 منجر به بلوک کردن HSP90 و کشتن سلول های سرطانی بویژه سلول های بنیادی سرطانی شد. از آن جایی که این درمان هدفمند تنها می تواند سلول های سرطانی را بکشد، محققین براین باورند که این دارو یک داروی موثر و بدون عوارض جانبی برای مقابله با T-ALL است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه