تاریخ انتشار: یکشنبه 04 شهریور 1397
ارتباط اوتیسم و مشکل سلول های تخم در تولید پروتئین های بزرگ

  ارتباط اوتیسم و مشکل سلول های تخم در تولید پروتئین های بزرگ

مطالعه ای جدید نشان داده است که فاکتورهای ژنتیکی دخیل در سندرم X شکننده و هم چنین سایر اختلالات مربوط به اوتیسم، از نقص در توانایی سلول برای ایجاد ساختارهای پروتئینی به طور غیر معمول بزرگ منشا می گیرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید محققین روی ژنی به نام Fmr1 فوکوس کردند که موتاسیون در این ژن منجر به بروز مشکلاتی در مغز و سیستم تولید مثلی می شود. اوتیسم ناشی از اختلال در این ژن شایع ترین شکل از این بیماری وراثتی است که سندرم X شکننده نام دارد و با نارسایی زودرس تخمدان نیز همراه است.

در سلول های بدن، رونویسی DNA به RNA و سپس ترجمه RNA به پروتئین طی یک فرایند سریع اتفاق می افتد اما در برخی از تخصص یافته ترین سلول ها از جمله نورون ها و تخمک ها، ساخته شدن RNA و سپس ذخیره شدن آن برای استفاده در آینده بسیار حیاتی است.

مطالعات گذشته نشان داده است که Fmr1 مانع از تولید پروتئین های جدید بوسیله مولکول های RNA ذخیره شده می شود. اما از آن جایی که بسیاری از این مطالعه روی سلول های مغزی صورت گرفته است که آنالیز آن ها بسیار مشکل است، محققین سعی کرده اند که اثرات Fmr1 روی فرایند پروتئین سازی را در نوعی سلول ساده تر یعنی تخم های مگس سرکه بررسی کنند. نتایج بسیار جالب بود: آن ها دریافتند که سلول های تخم فاقد Fmr1 در ابتدا کاملا طبیعی هستند اما با گذشت زمان، در صورتی که ذخیره شوند، عملکردشان را در مقایسه با تخم های دارای Fmr1 طبیعی خیلی سریع تر از دست می دهند که یادآور شرایط مربوط به سندرم نارسایی تخمدان در انسان است. جالب تر این که تخم های فاقد Fmr1 زمانی که لقاح یابند، فرزندانی را تولید می کنند که دچار نواقص شدید سیستم عصبی هستند و یادآور سندرم X شکننده است. ارزیابی های بیشتر نشان داد که سلول های تخم جهش یافته برای Fmr1 مقادیر کاهش یافته ای از صدها پروتئین متعدد دارند که بسیاری از آن ها با اوتیسم مرتبط هستند. این تغییرات در برخی از پروتئین ها که از نظر ساختاری بسیار بزرگ هستند بیشتر به چشم می آید. به نظر می رسد که Fmr1 تولید پروتئین های بسیار بزرگ و حیاتی برای تولید سلول های تخم و نورون ها را تنظی می کنند و موتاسیون در آن منجر به اختلال در تولید آن ها و بروز مشکلات برای انسان و سایر جانوران می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه