تاریخ انتشار: شنبه 31 شهریور 1397
فاکتورهای پاراکرین مشتق از سلول های CD34+ مشتق از خون بند ناف به بهبود زخم های دیابتی کمک می کنند

  فاکتورهای پاراکرین مشتق از سلول های CD34+ مشتق از خون بند ناف به بهبود زخم های دیابتی کمک می کنند

بیماران مبتلا به دیابت شیرین نوع دو از زخم های دیابتی مزمن و بهبود نیابنده ای رنج می برند که ناشی از بیماری انسداد شریان محیطی ناشی از دیابت است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، از جمله سلول درمانی هایی که برای تقویت بازسازی زخم های پوستی استفاده می شوند، استفاده از سلول های CD34+ خون بند ناف است که شامل سلول های بنیادی خون ساز، سلول های پیش ساز اندوتلیالی و سلول های رگزای موجود در گردش خون است.

مطالعات آزمایشگاهی بوسیله دکتر یان روجر و همکارانش در دانشگاه تورنتو پیش از این نشان داده بود که سیگنال های پاراکرین سلول های CD34+ خون بند ناف، آسیب ثانویه دیابت را کاهش می دهند و موجب بهبود قابلیت حرکتی موش های دیابتی می شوند. در مطالعه ای جدید نیز دکتر ویتلی و همکارانش در همین دانشگاه از مدل های موشی زخم دیابتی غیر مطابق برای ارزیابی سیگنال های پاراکرین سلول های CD34+ و اثرات درمانی آن ها استفاده کردند.

ویتلی و همکارانش واحدهای خون بند ناف فریز شده CD34+ را در محیط Stem span حاوی FGF4، SCF و Flt-3-ligand برای هشت روز کشت دادند. این رویکرد موجب تکثیر 8 تا 10 برابری این سلول های بنیادی شد. کاربرد موضعی این سلول ها برای زخم های پوستی مدل موشی دیابت موجب شد که زخم دیابتی به صورت خیلی سریع تر بسته شود و کل ضخامت زخم پوستی ترمیم شود. این مطالعه نشان می دهد که پیوند سلول های CD34+ خون بند ناف می تواند رویکرد مناسبی برای درمان زخم های دیابتی باشد و این اهمیت سیگنال های پاراکرین این سلول ها در بهبودی زخم را می رساند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه