تاریخ انتشار: یکشنبه 19 خرداد 1392
روش جدید درمان دیابت نوع 1 توسط سلول های بنیادی

  روش جدید درمان دیابت نوع 1 توسط سلول های بنیادی

به گفته محققان در یک روش درمانی جدید با استفاده از تزریق سلول های بنیادی مغز استخوان به همراه یک دارو می توان بیماری دیابت را درمان کرد.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان وبه نقل از manoramaonline ؛ محققان دانشگاه Missouri در یافتند که در دیابت نوع 1 علاوه بر سلول های تولید کننده انسولین ، عروق خونی که این سلول ها را حمایت می کند نیز ازبین می روند.با توجه به نقش مهم عروق خونی در تولید انسولین این دانشمندان یک درمان ترکیبی از دارو و سلول های بنیادی بالغ مغز استخوان را معرفی کردند. داروی استفاده شده در این روش  از حمله سیسستم ایمنی بدن جلو گیری می کند و  همزمان سلول های بنیادی استفاده شده در این روش رگ های خونی را تولید می کند که موجب تولید سلول های سازنده انسولین و تکثیر و رشد آنها  می شود.
در مطالعات قبلی انجام شده دکتر Zaghouani و همکارانش دارویی با نام Ig-GAD2 را برای درمان دیابت نوع 1 تولید کردند.این دارو می توانست از حمله سیستم ایمنی بدن به سلول های بتا جلوگیری کند اما تعداد سلول نجات یافته توسط این دارو بسیار کم بود و برای معکوس کردن بیماری و درمان آن باید سلول های بیشتری نجات پیدا می کردند. 
دکتر Zaghouani در آزمایشات بعدی خود که برروی موش های ازمایشگاهی انجام داد به امید اینکه سلول های بنیادی به سول های بتا تبدیل شوند  ازتزریق سلول های بنیادی مغز استخوان به پانکراس به طور همزمان با داروی اکتشافی خود یعنی  Ig-GAD2 استفاده کرد. ترکیب همزمان این دارو با تزربق سلول های بنیادی منجر به تولید سلول های بتای جدید شد اما نه از روشی که انتظارش وجود داشت.به عبارت دیگر این روش درمانی منجر به ترمیم و رشد عروق خونی جدید در پانکراس شد و نهایتا تولید عروق جدید ایجاد شده  باعث تولید سلول های بتا گردید. 
این کشف مهم درمورد اهمیت باز سازی عروق خونی علاوه بردیابت نوع 1 در بسیاری از بیماری های دیگر خود ایمنی نیز کابردی  می باشد و می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها راه گشا باشد.
پایان مطلب
 
ثبت امتیاز
نظرات
دوشنبه, 21 اردیبهشت,1394

احسان

سلام من 14 سالمه و از اواخر 12 سالگی دیابت نوع یک گرفتم و از اون به بعد درسام ضیف شدن و دیگه حوصله و اعصاب ندارمو فقط هم پدر و مادرمو مقصر میدونم از اون به بعد هم کمی افسردگی پیدا کردم و دکترا هم نمیدونن علت دیابت من چیه راستی توی خانواده فقط برای اولین بار من دیابت گرفتم لطفا راهنماییم کنین

جمعه, 22 اسفند,1393

فرناز

من هم از 8سالگی دیابت دارم خیلی سخته این بیماری همگی دعا کنید که امسال درمان قطعی دیابت با هزینه ی کمتر بهبود یابیم

شنبه, 13 دی,1393

رضا

سلام من 2 ماه فهمیدم که به دیابت نوع ی مبتلا شدم .روزانه 4 بار انسولین تزریق میکنم؛اوایل دچار افت قند میشدم و تا 40 پایین میومد ولی من تو این حالت فقط دستام میلرزه و احساس ضعف میکنم و با خوردن دوتا شکلات درست میشم میخوام بدونم اگه قند خون پایین بیاد چه اتفاقی میوفته? <br />یه بار یادم رفته بود قبل نهار انسولین تزریق کنم ولی با این حال دوساعت بعد غذا که قندمو تست کردم 95 بود (نهار برنج بود) <br />دلیل اینم بگید خواهشا

یکشنبه, 16 آذر,1393

نسرین

با سلام <br />من دختر 24 ساله ای هستم که تازه مبتلا به دیابت نوع 1 شدم .اول قبول نکردم انسولین تزریق کنم ولی بعد 1 ماه که فقط از دارو های گیاهی استفاده کرده بودم به نتیجه نرسیدم و حالم بد شد یعنی dk شدم . بعد از بستری شدن دکتر غدد بهم انسولین داد. <br />میخوام بپرسم راهی نیست واسه درمان کاملش؟ یا راحی که انسولین تزریق نکنیم؟

ﺳﻪشنبه, 27 آبان,1393

ثنا

سلام <br /> من ثنا هستم .خواهرم نوزده ساله اس و ده سال است که دیابت نوع 1 دارد و حدود دو فته است که دکتر گوارش تشخیص بیماری اتو ایمیون داده که مجبوره فعلا داروی پردنیزولون مصرف کنه که قندش و شدید میبره بالا وکار و براش دشوار کرده که باید روزی بیشتر از 6 بار تزریق انسلین و خونگیری داشته باشه .ومن خیلی نگرانم چون قندش بین سیصد و چهارصده . این در مان دیابت میتوانه شامل خواهرم بشه ؟ ما باید به کجا مراجعه کنیم ؟ از کی مشورت بگیریم ؟ به کمکتون شدید احتیاج دارم ممنون میشم کمکم کنید . <br />سپاسگزارم

یکشنبه, 05 مرداد,1393

لیلا عرب

امین عزیز <br />با سلام <br />جهت آگاهی کامل در این خصوص با مرکز تحقیقات دیابت جنب بیمارستان قلب واقع در کارگر شمالی مشورت کنید.

جمعه, 03 مرداد,1393

امین

با سلام،من بچه خواهرم تقریبا 2 روزه است که فهمیدیم دیابت از نوع یک داره تقریبا 11 سالشه،حقیقتا همه خانواده نگران این قضیه شدند!باور بفرمایید این دو روزه همش پای اینترنت هستم که بتونم یه چیزی پیدا کنم که شاید بشه کاری کرد!!میشه واقعا کاری کرد!؟ما الان اهوازیم به نظر میرسه امکاناتی که باید باشه اینجا نیست جایی هست توی کشور و یا حتی خارج از کشور که بشه این بیماری رو درمان کرد!!؟؟خواهشن راهنمایی بفرمایید،با تشکر

دوشنبه, 30 تیر,1393

لیلا عرب

میلاد عزیز <br />با سلام <br />پاسخ به سئوال شما باید از طریق مشاوره با فوق تخصص غدد انجام شود که قطعا باید بررسی های بالینی و آزمایشگاهی انجام شده و نتیجه گیری شود و از طریق این سایت که مربوط به سلول های بنیادی است امکان پذیر نیست.

یکشنبه, 29 تیر,1393

میلاد

لعتالم

یکشنبه, 29 تیر,1393

میلاد

سلام من از ده سالگی دیابت نوع1 گرفتم ودر حال حاضر چهارده سالمه. من از عید 93 دچار افت قند بسیار شدیدی شدم بطوری که روزانه باخوردی 6یا7 شکلات و 8یا9 تا شیرینی حالم بهتر میشد تو بیمارستانی که بستری شده بودم دکترم بهم گفته بود اگر قند خونم از 80 الی 70 کاهش پیدا کنه من تشنج خواهم کرد ولی قند خون من تا 25 هم رسیده وبرام هیچ اتفاقی نیفتاده راستش وقتی دچار افت قند خون میشم براحتی نمیتونم قند خونم رو افزایش بدم برای مثال باخوردن 10 الی 15 تاخرما میتوانم قند خونم رو از40 یا50 به 150 یا250 برسونم وقتی قند خونم به اطراف50 میرسه زبونو لبام بی حس میشن وهمه چیو دوتا میبینم وبعد از بالا رفتن قند خونم همه چی به حالت عادی برمیگرده وخدا رو شکر هیچ مشکلی ندارم و گاهی اوقات صبح ها که از خواب بلند میشم تو2 یا3 دقیقه ی اول احساس میکنم یه کوچولو تار میبینم که بعد فوری بهبود میابم تواین چند روزم زود خسته میشم. خواهش میکنم راهنماییم کنید یا دلیل این حالت هایم رابگید خواهشا ... *_*

یکشنبه, 15 تیر,1393

لیلا عرب

لیلای عزیز <br />با سلام <br />هنوز درمان بیملری دیابت به صورت قطعی محقق نشده است.امیدواریم تحقیقات در زمینه پیوند سلول های بتای پانکراس هرچه زودتر به نتایج درمانی برسد زیرا مدت زیادی است که در دنیا و از جمله ایران در این زمینه تحقیق نی شود.

جمعه, 13 تیر,1393

لیلا

سلام! <br />پسر من 7 سالشه و از 3 سالگی مبتلا به دیابت نوع یک شده . میخواستم ببینم درمانی براش هست ؟؟؟ <br />خواهشا راهنماییم کنید

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه