تاریخ انتشار: شنبه 14 مهر 1397
مواد شیمیایی داخل گیاهان می تواند از سرطان کلون در موش جلوگیری کند

  مواد شیمیایی داخل گیاهان می تواند از سرطان کلون در موش جلوگیری کند

مطالعه ی جدیدی که توسط موسسه ی Francis Crick انجام شد نشان داد، مواد شیمیایی ای که در گیاهانی مانند کلم بروکلی، کلم پیچ وکلم برگ وجود دارند می توانند به سلامت روده و جلوگیری از سرطان کلورکتال کمک کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این مطالعه نشان داد موش هایی که در رژیم غذایی آن ها indole-3-carbinol (این ماده زمانی ترشح می شود که از مواد غذایی گیاهی خانواده ی براسیکا استفاده شود) وجود دارد از التهاب روده و سرطان کلورکتال مصون می مانند. با اینکه فواید مصرف غذای گیاهی آشکار شده است اما دلیل این موضوع ناشناخته باقی مانده است و این مطالعه شواهدی را ارائه می دهد که وجود I3C در رژیم غذایی می تواند با فعال کردن پروتئینی به نام گیرنده آریل هیدروکربن (AhR) از التهاب و سرطان کلون جلوگیری کند. AhR یک سنسور محیطی است که پیام را از سلول های ایمنی و سلول های اپی تلیال موجود در روده عبور می دهد و بدن ما را از آسیب التهاب حاصل از تریلیون ها باکتری که در روده زندگی می کنند مصون می دارد. در این مطالعه از موش های ترانس ژنی استفاده شد که تولید AhR در روده ی آن ها مختل شده بود و دیده شد این موش ها به التهابی که منجر به سرطان روده می شود دچار می شوند. اما زمانی که در رژیم غذایی آن ها I3C قرار گرفت به التهاب و سرطان دچار نشدند و هنگامی که این رژیم غذایی به موش های مبتلا به سرطان داده شد نیز مشاهده گردید رشد تومور در آن ها متوقف گشته است و یا تعداد زیادی از آن ها به تومورهای خوش خیم تبدیل شده اند. با مطالعه بر روی موش و ارگانوئید روده ی موش (حاصل از سلول های بنیادی) مشاهده شد AhR برای ترمیم سلول های آسیب دیده ی بافت اپی تلیال حیاطی است. بدون AhR سلول های بنیادی اولیه نمی توانند به سلول های اپی تلیال تمایز یابند و همچنین نمی توانند مواد غذایی را جذب نمایند و یا موکوس تولید کنند علاوه بر این تقسیم آن ها غیرقابل کنترل است که در نهایت منجر به ایجاد سرطان کلورکتال می گردد. تا به حال تصور بر این بود که دلیل ابتلا به سرطان روده مصرف زیاد غذاهای چرب و مصرف کم سبزیجات است و مطالعه ی حاضر دلیل آن را مشخص می نماید. زیرا بسیاری از سبزیجات ماده ی شیمیایی ای تولید می نمایند که باعث حساس ماندن AhR روده می شود و در نتیجه باعث تمایز سلول های اپیتلیال و مقاومت به عفونت و جلوگیری از ابتلا به سرطان کلورکتال می گردد. یافته های حاصل از این مطالعه می تواند ما را خوش بین نماید که اگر نمی توانیم فاکتورهای ژنتیکی مان را تغییر دهیم در عوض می توانیم با مصرف مواد غذایی گیاهی احتمال ابتلا به سرطان کلورکتال را کاهش دهیم. رژیم غذایی حاوی I3C نیز به اندازه ی وجود AhR مهم است. موش های آزمایشگاهی در حالت عادی معمولا با غلات چاو دار تغذیه می شوند که خاصیت غذایی بسیاری دارد. در مطالعات مربوط به تغذیه این رژیم غذایی به عنوان نمونه ی کنترل در نظر گرفته می شود زیرا محققین معتقدند رژیم غذایی مورد استفاده ی معمول موش های آزمایشگاهی حاوی تمام مواد غذایی می باشد که بدن به آن نیاز دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که علاوه بر این مواد غذایی نیاز به I3C نیز در غذای موش ها می باشد. در موش ها ی آزمایشگاهی با  تغذیه معمول تومورهای کولون در مدت 10 هفته رشد می کند. اما در موش هایی که غذای آن ها با چاو و I3C غنی شده است اصلا تومور کلون رشد نمی کند. برای ادامه ی این دستاوردهای عجیب محققان امید دارند تا مطالعات بیشتری بر روی ارگانوئید های بدست آمده از نمونه ی بیوپسی روده ی انسان انجام شود.

مطالعه ی انجام شده بر روی موش نشان داد استفاده از سبزیجات در رژیم غذایی نه تنها به دلیل میزان فیبر بالایی که در آن وجود دارد بلکه به دلیل مواد شیمیایی موجود در گیاهان نیز باعث کاهش ابتلا به سرطان کلون می شود. همچنین شواهد حاکی از آن است که تغذیه ی سالم (غنی از سبزیجات) بسیار حائز اهمیت است. برای دانستن این نکته که آیا این مواد شیمیایی موجود در غذاهای گیاهی در همه ی افراد تاثیر یکسانی دارد یا خیر نیاز به مطالعه ی بیشتری است. اما در مجموع دلایل بسیاری وجود دارد که حاکی از مناسب بودن تغذیه ی گیاهی می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه