تاریخ انتشار: شنبه 21 مهر 1397
تولید مدل های مغزی سفارشی با پیشینه ژنتیکی دلخواه

  تولید مدل های مغزی سفارشی با پیشینه ژنتیکی دلخواه

محققین در تلاش بر نحوه اثر گذاری ژنتیک روی بیماری های مغزی به دنبال یافتن مدل های آزمایشگاهی بهتر هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Sciencedaily، کشت رده های سلولی مدیفه شده ژنتیکی می تواند برخی سرنخ ها را در مورد نحوه تاثیر گذاری برخی از ژن ها روی تکوین اختلالات روانی و سرطان مغزی ارائه دهد. اما چنین مدل هایی قادر به ارائه عملکرد واقعی مغز شبیه به آن چه موش های مدیفه کننده ژنتیکی نشان می دهند، نیستند. اما مطالعه تاثیر گذاری ژن ها روی مغز با استفاده از این موش های مهندسی ژنتیک شده نیز با مشکلاتی همراه است. سیکل های تولید مثلی طولانی و هزینه بر هستند و زمانی که نوزاد موش متولد می شود، تخصصی بودن ژن مورد نظر تایید می شود اما تضمین نمی شود.

محققین بیمارستان کودکان بوستون راه جدیدی را برای ایجاد مدل های موشی سفارشی و مطالعه مغز ارائه کردند. ابتدا، یک سم طبیعی می تواند در جنین های موشی استفاده شود تا سلول های مغزی جوان که به طور طبیعی مغز جلویی را بوجود می آورند، بکشد. مغز جلویی در حال تکوین جانوران می تواند با سلول های بنیادی مهندسی ژنتیک شده که حاوی مدیفیکاسیون های ژنتیکی خاص و مطلوب است جایگزین شود.

این "جایگزین مغز جلویی" منجر به نوزادان موش دارای عملکردی می شود که شدیدا بوسیله ژنتیک شان کنترل می شوند و همین امر به محققین اجازه می دهد که نحوه اثر گذاری ژن های خاص روی اختلالات مغزی را با درجه بیشتری از کنترل انجام دهند. به نظر می رسد که این استراتژی به عنوان یک پلت فرم کاملا جدید برای زیست شناسان و متخصصین علوم اعصاب اجازه مطالعه بسیاری از ابعاد مغز، از اطلاعات پایه در مورد ژن های کنترل کننده تکوین مغز تا یافتن ژن درمانی های جدید برای سرطان های مغزی و اختلالات روانی مغز را می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه