تاریخ انتشار: شنبه 28 خرداد 1401
کاهش یا افزایش بیش از حد سلول‌های بنیادی در بیماران اوتیسمی‌

  کاهش یا افزایش بیش از حد سلول‌های بنیادی در بیماران اوتیسمی‌

یافته‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که، کنترل ضعیف تکثیر سلول‌های مغزی مبنای مهمی‌ برای ایجاد اوتیسم است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیان، دانشمندان دانشگاه راتگرز-آمریکا، با تجزیه و تحلیل سلول‌های بنیادی مغز بیماران مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD)، شواهدی مبنی بر بی‌نظمی ‌در رشد اولیه‌ی مغز پیدا کرده‌اند که منجر به اختلال عصبی روانی می‌شود. این یافته‌ها از فرضیه‌ای حمایت می‌کند که دانشمندان مدت‌ها به آن مشکوک بودند: ASD در اوایل رشد جنین در دوره‌ای که سلول‌های بنیادی مغز تقسیم می‌شوند و عناصر یک مغز کارآمد را تشکیل می‌دهند، ایجاد می‌شود.

دانشمندان راتگرز در مجله Stem Cell Reports نوشتند که سلول‌های بنیادی مغز را که به عنوان سلول‌های پیش‌ساز عصبی (NPCs) در بیماران مبتلا به ASD شناخته می‌شوند، بررسی کردند. آنها دریافتند NPCها که مسئول تولید سه نوع اصلی سلول‌های مغزی نورون‌ها، الیگودندروسیت‌ها و آستروسیت‌ها هستند، در این بیماران، تعداد سلول‌های دائمی‌ مغز را، کمتر یا بیش از حد تولید می‌کنند. 

ASD، یک اختلال عصبی-رشدی است که با مشکل در تعاملات اجتماعی و ارتباطات، وجود رفتارهای تکراری و محدود مشخص می‌شود. اکثر موارد ASD ایدیوپاتیک هستند؛ یعنی بدون هیچ علت ژنتیکی شناخته‌شده. حدود 15 تا 20 درصد موارد ASD ناشی از جهش‌های ژنتیکی خاص است.

این مطالعه بر روی فعالیت سلول‌های بنیادی پنج فرد مبتلا به ASD متمرکز بود، تعدادی مبتلا به اوتیسم ایدیوپاتیک بودند و عده‌ای دارای جهش ژنتیکی. افراد مبتلا به ماکروسفالی (سر غیرعادی بزرگ)، NPC‌هایی داشتند که سلول‌های مغزی زیادی تولید می‌کرد. دو بیمار باقی مانده، که ماکروسفالی نداشتند، NPC‌هایی داشتند که سلول‌های مغزی بسیار کمی ‌تولید می‌کردند.

NPCها، قبل از تولد در طول دوره‌ای که از پایان سه ماهه اول تا سه ماهه دوم طول می‌کشد، در حدود هفته‌های هشتم تا بیست و چهارم از دوره 40 هفته‌ای بارداری جنین انسان تشکیل می‌شوند. محققان امیدوارند در آینده، زمانی که این مطالعات بازتولید و گسترش داده شوند، بتوان از این دانش به‌ عنوان نشانگر زیستی و توسعه‌ی روش‌های درمانی استفاده کرد.

پایان مطلب/

لینک منبع: DOI: 10.1016/j.stemcr.2022.04.019

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه