تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 مهر 1397
مطالعه ای جدید به درمان های احتمالی جدید برای ناشنوایی اشاره دارد

  مطالعه ای جدید به درمان های احتمالی جدید برای ناشنوایی اشاره دارد

محققین با تولید سلول های حسی مویی موجود در بخش حلزونی گوش داخلی در آزمایشگاه، گام مهمی را به سمت احیای ناشنوایی برداشته اند. سلول هایی حسی مویی قادرند ارتعاشات صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،اختلالات شنوایی سال هاست که به عنوان بخشی از زندگی و بویژه برای جمعیت پیر شناخته شده است. در حالی که در پستانداران اختلالات و آسیب به سلول های حسی مویی به عنوان دلیل اصلی ناشنوایی و اختلالات شنوایی محسوب می شود و این سلول های حسی مویی قابلیت بازسازی و ترمیم ندارند، برخی از جانوران مانند پرندگان، قورباغه ها و ماهی ها این توانایی را دارند که سلول های حسی مویی از دست رفته شان را بازسازی کنند.

در سال 2012، محققین خانواده ای از گیرنده های فاکتور رشد اپی درمی(EGF) را شناسایی کردند که مسئول فعال کردن سلول های پیشتیبان در اندام های شنوایی پرندگان بودند. زمانی که این گیرنده ها تحریک می شوند، این سلول های پشتیبان تکثیر می کنند و شروع به تولید سلول های حسی مویی جدید می کنند. با همین اطلاعات، محققین تصور کردند که مسیر پیام رسانی می تواند به طور بالقوه ای دستکاری شود و نتایج مشابهی را در پستانداران ایجاد کند. در موش، بخش حلزونی در سراسر عمر جانور گیرنده های EGF را بیان می کند اما این امر هرگز منجر به بازسازی سلول های مویی نمی شود. شاید طی روند تکامل پستانداران، تغییراتی در بیان تنظیم کننده های درون سلولی خانواده گیرنده EGF اتفاق افتاده باشد. این تنظیم کننده می توانند نتیجه پیام رسانی را تغییر دهند و بازسازی را بلوک کنند. در تلاش برای فعال سازی سوئیچی که بتواند این مسیر را به طور موقت هم که شده فعال کند و منجر به بازسازی سلول های مویی و تلفیق شدن آن با سلول های عصبی شود، محققین دانشگاه روچستر مطالعه جدیدی را انجام دادند. در این مطالعه آن ها آن روی گیرنده خاصی موسوم به ERBB2 (از گیرنده های خانواده EGF) فوکوس کردند که در سلول های پشتیبان بخش حلزونی وجود دارند. در یک روش آن ها با استفاده از یک ویروس گیرنده های ERBB2 را هدف قرار دادند و در روشی دیگر آن ها موش های مهندسی ژنتیک شده ای را تولید کردند که بیان ERBB2 فعال شده در آن ها افزایش داشت. در روش سوم آن ها از دو دارو استفاده کردند که در اصل برای تحریک کردن فعالیت سلول های بنیادی در چشم و پانکراس استفاده می شوند و قادر به فعال کردن پیام رسانی ERBB2 هستند.

محققین دریافتند که فعال کردن مسیر ERBB2 منجر به فعال شدن آبشاری از وقایع سلولی می شود که به موجب آن ها سلول های پشتیبان حلزونی شروع به تکثیر می کنند و هم چنین فرایندی را شروع می کنند که منجر به فعال سازی سایر سلول های بنیادی مجاور و تولید سلول های مویی حسی جدید می شوند. با توجه به آن چه گفته شد این فرایند نه تنها می تواند روی بازسازی سلول های مویی حسی اثر بگذارد، بلکه می تواند منجر به تلفیق شدن آن ها با سلول های عصبی نیز شود.

این پژوهش مسیر پیام رسانی را نشان می دهد که می تواند بوسیله روش های مختلفی فعال شود و به رویکردی جدید برای بازسازی بخش حلزونی و احیای شنوایی تبدیل شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه