تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 خرداد 1392
تغییرشکل سلول ها عامل متاستاز سلول های ملانوما

  تغییرشکل سلول ها عامل متاستاز سلول های ملانوما

دانشمندان ژن هایی را شناسایی کرده اند که تغییر شکل سلول های سرطان پوست یا ملانوما را کنترل کرده که به آن ها اجازه جابه جا شدن و گسترش در بدن را می دهند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، طبق مطالعه جدیدی که نتایج آن در Nature Cell Biology ارائه شده است دانشمندان ژن هایی را شناسایی کرده اند که تغییر شکل سلول های نوعی سرطان پوست یا ملانوما را کنترل کرده و به آن ها اجازه جابه جا شدن و گسترش در بدن را می  دهند.
 
محققان انگلیسی مجموعه ای از ژن ها را در مگس سرکه و انسان شناسایی کرده اند که شکل سلول های ملانومایی را تنظیم می کنند. بر اساس مشاهدات آن ها زمانی که این ژن ها خاموش می شوند شکل سلول ها نیز تغییر می کند.
 
سلول ها ی ملانومایی به اشکال مختلف در می آیند تا بتوانند در طول بدن گسترش یابند مثلا اشکال گرد آن ها از طریق خون منتقل می شوند و یا این که به بافت های نرم مغز حمله می کنند اما برای انتقال در بافت های سخت تر مانند استخوان به شکل کشیده درمی آیند. این سلول ها توانایی تبدیل شدن  به هر یک از اشکال مذکور  را دارند. بنابراین  سلول های واحد اجازه حمله به چندین نوع بافت را پیدا کرده و گسترش بیماری سرعت می یابد.
 
با تحقیق صورت گرفته، محققان توانسته اند چگونگی حرکت سلول ها و متاستاز آن ها را شبیه سازی نمایند. با اطلاعات جدید به دست آمده در مورد سرطان پوست آن ها به درمان این  بیماری نزدیک تر شده اند.
 
ملانوما کشنده ترین شکل سرطان پوست است زیرا به آسانی در بدن پخش می شود. این مساله درمان آن را مشکل تر می کند و تشخیص زود هنگام آن بسیار مهم است یعنی قبل از زمانی که در سایر قسمت های بدن پراکنده شود.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه