تاریخ انتشار: شنبه 25 خرداد 1392
تسهیل مطالعه بیماری ها به کمک iPSC ها

  تسهیل مطالعه بیماری ها به کمک iPSC ها

سلول های بالغ مغزی تولید شده از برنامه ریزی مجدد سلول های پوست مطالعه بیماری هایی نظیر آلزایمر، اسکیزوفرنی و اوتیسم را امکان پذیر می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stem Cell Research،مطالعه بیماری هایی نظیر آلزایمر، اسکیزوفرنی و اوتیسم دشوار است با ابداع روش جدید برا ی به دست آوردن سلول های بالغ مغزی که نورون نامیده می شوند ،تحقیق در مورد این بیماری ها ایمن تر و موثرتر انجام خواهد شد. در این روش نورون ها یی در آزمایشگاه ایجاد شده اند که همانند نورون هایی که به طور طبیعی در مغز وجود دارند رفتار می کنند. پژوهشگران می گویند این روش می تواند منجر به درمان های اختصاصی بر اساس ژنتیک و اطلاعات سلولی برای هر فرد بیمارشود.

محققان نمی توانند سلول های مغزی افراد را برا ی بررسی جدا کنند، بنابراین تولید این سلول ها در آزمایشگاه  و جستجو برا ی داروهای مناسب هدفی است که آن ها دنبال می کنند. در مطالعات قبلی دانشمندان روشی را ابداع نموده بودند تا از سلول های پوست بیماران سلولهای بنیادی پرتوان تمایز نیافته (iPSC)ایجاد نمایند.در ادامه تحقیقات دانشمندان امریکایی توانسته اند سلول های فوق را به سلول های مغزی تبدیل کنند به نحوی که سلول های حاصل همانند سلول ها ی موجود در مغز رفتار نمایند. با توجه به این که این سلول ها در مغز نزدیک سلول های ستاره ای شکلی به نام آستروسیت ها قرار دارند پژوهگشران با کشت سلول های بنیادی به دست آمده از iPSC ها بر رو ی لایه ای از سلول های آستروسیت ومقایسه آن ها با سلول هایی که بدون تماس با آستروسیت ها کشت داده شده اند، در یافته اند علاوه بر این که روش اول کارایی بیشتری دارند سلول ها ی به دست آمده سیناپس های بیشتری نیز تشکیل می دهند. به این معنی که پیام ها ی بیشتری به سایر نورون ها ارسال می کنند. با توجه به این که تا پیش از این جهت مطالعه ، سلول های مغزی تنها از اجساد بیماران تهیه می شد روش فوق به محققان کمک می کند با روشی ایمن تر و کم تهاجمی تر بتوانند سلول ها ی پوست فرد بیمار را جدا کرده و از آن ها سلول عصبی بسازند. پژوهشگران قبل از تجویز دارو با مطالعه بر روی این سلول ها می توانند دریابند چگونه یک داروی خاص بر روی سلول های مغزی یک بیمار خاص اثر خواهد کرد در واقع با این کار خطر اثرات جانبی دارو کاهش می یابد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه