تاریخ انتشار: یکشنبه 20 آبان 1397
کشف مولکولی با خاصیت ضد پیری سیستم عروقی

  کشف مولکولی با خاصیت ضد پیری سیستم عروقی

براساس مطالعه ای که در دانشگاه جورجیا صورت گرفته است، موادی که از رژیم و محدود نمودن مصرف مواد غذایی حاصل می شود اثرات ضد پیری بر سیستم عروقی می گذارد که می توانند بیماری هایی که از پیری در عروق خونی حاصل می شوند مانند بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، زمانیکه انسان ها پیر می شوند بیشتر مستعد ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر می گردند. بالارفتن سن یک ریسک فاکتور برای ابتلا به بیماری ها می باشد. چگونه افزایش سن می تواند باعث ابتلا به بیماری گردد. یکی از بخش هایی که در پیری درگیر می شود رگ های خونی است. زمانی که فردی پیر می شود رگ های خونی او بیش از سایر ارگان ها به افزایش سن حساس می شوند و بیشتر آسیب می بینند. بنابر این مطالعات در زمینه رگ های خونی در پیری بسیار با اهمیت است. این مطالعه بر روی پیری رگ ها، پیری و انواع تغییراتی که در روند پیری رخ می دهند متمرکز شده است. در این مطالعه تیم تحقیقاتی به بررسی ارتباطی میان مصرف کمتر مواد غذایی و دیرتر پیر شدن که هنوز ناشناخته است و مطالعات کمی در این زمینه انجام شده است، پرداختند. محققان یک مولکول کوچک ومهم را یافتند که در هنگام گرسنگی ساخته می شود. مولکول بتا هیدروکسی بوتیرات نوعی از اجسام کتونی (مولکولی که در آب محلول بوده و دارای گروه عاملی کتون است که توسط کبد از اسید های چرب هنگامی که مصرف مواد غذایی کم می شود به وجود می آید) می باشد که در اثر کاهش میزان کربوهیدرات، ناشتایی و انجام تمرینات ورزشی سنگین به مدت طولانی تشکیل می شود. در این مطالعه محققین دریافتند بتا هیدروکسی بوتیرات می تواند روند پیری را کاهش دهد و پل ارتباطی میان گرسنگی و اثرات ضد پیری باشد. این ترکیب می تواند باعث کاهش مسیر پیری سلول های اندوتلیال در عروق خونی شود. سلول های حساس به پیری نمی توانند برای مدت طولانی زنده مانده و تقسیم گردند. محققان دریافتند وجود بتا هیدروکسی بوتیرات باعث افزایش تقسیم سلولی شده و از پیر شدن این سلول ها جلوگیری می نماید. زیرا این ماده زمانی افزایش می یابد که دریافت کالری کم شده و بدن در حالت ناشتایی قرار گیرد. زمانی که فردی زیاد غذا بخورد یا دچار چاقی شود میزان این مولکول کاهش می یابد و باعث تسریع روند پیری می شود. علاوه بر این، محققان متوجه شدند مولکول بتا هیدروکسی بوتیرات به پروتئین متصل شونده به RNA ای متصل می شوند که باعث افزایش فعالیت فاکتورهای سلول های بنیادی به نام اکتامر متصل شونده به فاکتور رونویسی (Oct4)، در سلول های عضلانی صاف و سلول های اندوتلیالی در موش می باشند. Oct4 باعث افزایش فاکتورهای رونویسی ای می شود که مانع از آسیب به ساختمان DNA می شوند و باعث جوان نگه داشتن رگ های خونی می گردد. این موضوع کشف مهمی می باشد و سعی بر آن است که مواد شیمیایی ای را ساخت که بتوانند اثرات اجسام کتونی را تقلید کرده و به این صورت کمک به کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر می نمایند. متقاعد کردن افراد برای عدم مصرف مواد غذایی به مدت 24 ساعت برای افزایش غلظت این ماده در خون مشکل است و تعداد کمی می توانند این کار را انجام دهند اما اگر بتوان ماده ای ساخت که اثرات بتا هیدروکسی بوتیرات را تقلید نماید، بدون گرسنگی می توان از جوانی و ابتلا به بیماری های مرتبط با پیری جلوگیری نمود.

این فاکتور رونویسی (Oct4) می تواند به عنوان یک هدف دارویی برای کاهش اثرات پیری و جلوگیری کننده از پیری قرار گیرد. اگر سیستم عروقی جوانتر شود باعث کاهش ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و آلزایمر و سرطان می شود زیرا تمام این بیماری های با افزایش سن در ارتباط می باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه