تاریخ انتشار: دوشنبه 21 آبان 1397
ژن کلیدی و اصلی مرتبط با اختلالات طیف اوتیسم و شیزوفرنی

  ژن کلیدی و اصلی مرتبط با اختلالات طیف اوتیسم و شیزوفرنی

مطالعات اخیر روی اختلالات مغزی پیچیده مانند شیزوفرنی و اختلالات طیف اوتیسم(ASD) ژن های کلیدی را شناسایی کرده اند که در مرکز شبکه ای از ژن های مهم برای عملکرد مغز قرار دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net، محققین در دانشگاه Emory موش هایی را تولید کرده اند که تا حدی فاقد یکی از این ژن های کلید موسوم به MIR-137 هستند و از آن ها برای یافتن راهی برای ایجاد یک درمان بالقوه برای ASD استفاده کرده اند. موش هایی که تا حدی فاقد MIR-137 باشند دچار نقص های یادگیری و شناختی می شوند و دارای رفتارهای تکراری بوده و رفتار اجتماعی آن ها نیز مختل می شود. MIR-137  یک میکروRNA را کد می کند که صدها ژن دیگر را تنظیم می کند و این ژن ها با شیزوفرنی و ASD مرتبط هستند.

با تیمار موش های جهش یافته با پاپاورین(papaverine) که یک گشاده کننده عروقی است، محققین توانستند عملکرد موش ها در با توجه به تست در راهروهای تو در تو(maze) و هم چنین تست های رفتارهای اجتماعی بهبود ببخشند. پاپاورین یک مهار کننده آنزیم Pde10a است که در موش های جهش یافته میزان آن بالا می رود. این مطالعه نشان داده است که تنها مقادیر درست از MIR-137 برای عملکرد صحیح ضروری است و افراد فاقد MIR-137 دچار ناتوانی های ذهنی و اختلالات طیف اوتیسم می شوند و این در حالی است که موتاسیون های ژنتیکی که موجب افزایش سطح MIR-137 شوند می توانند منجر به شیزوفرنی شوند.

این مطالعه MIR-137 را کاندیدای مناسبی برای ایجاد داروها و درمان های هدفمند برای شیزوفرنی و اختلالات طیف اوتیسم معرفی می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه