تاریخ انتشار: شنبه 26 آبان 1397
میکرو وزیکول ها، امیدهای جدیدی را در زمینه طب بازساختی ایجاد کرده اند

  میکرو وزیکول ها، امیدهای جدیدی را در زمینه طب بازساختی ایجاد کرده اند

در حالی که خود سلول های بنیادی بیشترین پتانسیل درمانی را دارا هستند، ممکن است نفع طب بازساختی در استفاده از وزیکول های خارج سلولی مشتق از این سلول های بنیادی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، محققین این وزیکول ها را برای اولین بار در مدل خوکی و به منظور درمان فیستول گوارشی بعد از جراحی استفاده کرده اند. نتایج این مطالعه که موفقیت 100 در صد داشته است راه را برای تست این وزیکول های خارج سلولی در انسان هموار کرده است.

وزیکول های خارج سلولی، موادی هستند که از سلول ها آزاد می شوند و سال ها آن ها را ذرات سلولی(dust cell) تصور می کردند که ارزشی ندارند اما مطالعاتی که در سال های اخیر صورت گرفته است حاکی از ویژگی های درمانی آن هاست که شبیه سلول های بنیادی مادری آن هاست و مشکلات مربوط به استفاده از آن ها را نیز ندارد. این وزیکول های خارج سلولی تقسیم نمی شوند و خطر ایجاد سرطان را ندارند، تمایز نمی یابند و منجر به بروز عملکردهای ناخواسته نیز نمی شوند. در مورد فیستول گوارشی که مربوط به ارتباطات غیر طبیعی بین اندام ها در مجرای گوارشی و پوست است، طب بازساختی سعی کرده است از پتانسیل این وزیکول های خارج سلولی استفاده کند.

اخیرا محققین دانشگاه فرانسوی از وزیکول های خارج سلولی مشتق از سلول های بنیادی برای درمان فیستول گوارشی در مدل خوکی استفاده کردند. این مطالعه نشان داد که تزریق موضعی یک ژل حاوی این وزیکول ها به محل فیستول موجب بسته شدن کامل فیستول گوارشی بعد از جراحی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه