تاریخ انتشار: دوشنبه 28 آبان 1397
دلیل مقاومت درمانی و عود مجدد تومور، وجود جمعیت خاصی از سلول های سرطانی است

  دلیل مقاومت درمانی و عود مجدد تومور، وجود جمعیت خاصی از سلول های سرطانی است

مقاومت به درمان یک مشکل عمده در بیماران مبتلا به سرطان می باشد. این مقاومت به دلیل وجود سلول های مقاومی است که در ریشه ی تومور های عود کننده وجود دارد و با افزایش علائم بیماری و مرگ و میر بیماران مرتبط است. درک بهتر نحوه ی عملکرد سلول های سرطانی می تواند به جلوگیری از عود سرطان کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محقفان دانشگاه libre de Bruxelles جمعیتی از سلول های سرطانی را کشف کرده اند که به دارو درمانی مقاوم بوده و باعث عود سرطان پس از درمان در کارسینومای سلول های بازال می باشد. در این مطالعه ترکیب دارویی جدیدی نیز کشف شده است که می تواند مقاومت سلول های توموری را کاهش داده و مانع از بازگشت بیماری گردد. کارسینوما سلول های بازال رایج ترین نوع سرطان است که سالیانه میلیون ها نفر را در سراسر دنیا مبتلا می سازد. داروی Vismodegib دارویی است که توسط FDA تایید شده و برای درمان کارسینومای سلول ای بازال و متاساز آن مورد استفاده قرار می گیرد. بیماران بسیاری با این دارو درمان شده اند اما گاهی اوقات پس از قطع درمان، سلول های سرطانی مجدد در بدن آن ها رشد نموده و بیماریشان عود کرده است. مکانیزم این رویداد هنوز ناشناخته می باشد. در این مطالعه محققان به یافتن دلیل عود سرطان پس از درمان بوسیله ی داروی vismodeib پرداخته اند. در طی این مطالعه مشاهده شده است که داروی vismodegib باعث تمایز تعدادی از سلول های توموری و تفکیک دسته ای از این سلول ها می شود. این دارو باعث تشکیل سلول هایی می شود که تحت تاثیر مسیر پیام رسانی مولکولی Wnt قرار می گیرند. مسیر مولکولی Wnt یکی از عاملین ایجاد مقاومت دارویی پس از استفاده ی پیاپی از یک دارو می باشد. محققان دریافته اند این مسیر در بیماران مبتلا به کارسینومای سلول های بازال که با داروی vismodegib  مورد معالجه قرار گرفته اند نیز دیده شده است. اما مهار مسیر Wnt و استفاده از داروی vismodegib بصورت همزمان مانع از رشد مجدد تومور می شود در نتیجه بسیاری از سلول ها توموری در انسان را به طور کامل از بین می برد. در این مطالعه برای نخستین بار تمایز سلول های سرطانی در کارسینوما سلول های بازال یک روش درمانی مناسب در نظر گرفته شده است. تمایز سلول های بنیادی یک روش درمان مطمئن در انواع لوسمی ها نیز می باشد.

در نهایت مشخص شد استفاده از دو دارو می تواند مانع از عود مجدد سلول های سرطانی پس از درمان شود. مرحله ی بعدی مطالعه، بررسی آن در مطالعه ی کارآزمایی بالینی می باشد تا با استفاده از این دارو بتوان کارسینومای سلول های بازال را درمان نموده و از عود آن جلوگیری نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه