تاریخ انتشار: شنبه 03 آذر 1397
نقش تفاوت های وابسته به جنس در درمان و اثرگذاری سرطان

  نقش تفاوت های وابسته به جنس در درمان و اثرگذاری سرطان

آنالیز نمونه های توموری در مردان وزنان حاکی از تفاوتهایی در بیومارکرهای تشخیصی می باشند. بیومارکرها پروتئین هایی می باشند که از ژن های مخصوص سلول های توموری حاصل می شوند که با توجه به آن ها می توان کلیدی برای درمان این بیماری ها یافت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققان با استفاده از اطلاعات موجود در اطلس ژنوم سرطان مشاهده نمودند تفاوت هایی در سطح جهش ها بر اساس جنسیت افراد از لحاظ تفاوت در تعداد کپی های سلول های سوماتیک و نوکلئوتیدهای تک نوع در زنان و مردان که از انواع مختلف سرطان ها برداشت شده است وجود دارند. محققان تفاوت بسیاری را در مقدار جهش ها و فراوانی آن ها در ژن های مختلف میان زنان و مردان یافتند. اگرچه تمام انواع تومورها دارای این تفاوت نمی باشند. علاوه بر این آن ها دریافتند بیومارکرهای بعضی از سرطان ها در جمعیت زنان و مردان با یکدیگر متفاوت است. همچنین مطالعات نشان دادند تومورهایی که از زنان بیمار بدست آمده است دارای mRNA های بدست آمده کمتری از DNA دارای توالی اشتباه می باشند. علاوه بر این تفاوت هایی در بیومارکرهای موجود در تومورهای مربوط به زنان و مردان نیز مشاهده شد. آنالیزها نشان داد با توجه به جنسیت بیمار ژن هایی که در سلول های توموری وجود دارند از لحاظ خاصیت تهاجمی با یکدیگر متفاوت می باشند. نتایج حاصل از آنالیز ژنی نشان داد در بعضی از سرطان ها شروع روند سرطان و وقایعی که در طی آن اتفاق می افتد نیز در زنان و مردان متفاوت است.  محدودیتی که در این مطالعه وجود داشت عدم وجود توالی ژنوم کامل در پایگاه اطلاعات مربوط به ژن ها بود و در واقع تنها 2% از کل ژنوم در این پایگاه اطلاعات موجود می باشند. مطالعات آینده می توانند بر روی تفاوت های موجود در زنان و مردان در نواحی غیر کدی ژنوم بیماران متمرکز شوند. محققان دریافتند بیان ژن های اتوزومی تفاوت چشمگیری در میان نمونه های زن و مرد ندارند. اگرچه پس از بررسی دقیق تر مشاهده شد 21 ژن در میان زنان و مردان از نظر بیان ژن ها متفاوتند. تنظیم بیان ژن ها با کمک داروها در میان زنان بهتر انجام می گیرد و شیمی درمانی نیز برای آن ها بهتر می تواند پاسخگو باشد. نتایج بدست آمده می تواند رویکرد جدیدی را برای درمان سرطان ایجاد نماید و بیانگر آن است که تفاوت های موجود میان زنان و مردان باعث ایجاد الگوی متفاوتی در سرطان روده ی بزرگ می شود. علاوه بر این برای یافتن تفاوت های بیان ژن میان بیماران مبتلا به سرطان در زنان و مردان می توان الگوهای بیان ژن را با دستاوردهای بالینی بدست آمده در بیمارستان ها مقایسه نمود. یکی از دلایل این تغییر را می توان به نقش کروموزوم های X و Y و روند غیرفعال شدن یکی از کروموزوم های X و نقش آن ها در رشد سلول های سرطانی مربوط ساخت. محققان معتقدند بروز یک مسیر ژنتیکی خاص می تواند به اثرات کروموزوم های جنسی بستگی داشته باشد. این تغییرات می تواند بر روی بروز سرطان ها و روند سرطان زایی جهش ها در سلول تاثیرگذار باشد. البته این مطالعه سرطان هایی که ذاتا وابسته به هورمون های جنسی هستند مانند سرطان در اندام های جنسی را شامل نمی شود.

اگر بتوان دلیل این تفاوت را یافت می توان راه حل های درمانی مناسب تری را با توجه به جنسیت بیمار نیز در نظر گرفت. ممکن است بعضی درمان ها در یک جنس مضر بوده و یا بی اثر باشند. البته بعضی از تفاوت های جنسیتی تحت اثر عوامل محیطی در بیمار می باشند. مانند اینکه مردان بیش از زنان در معرض خطر قرار می گیرد. علاوه بر این باید به تفاوت های موجود میان ساختار ژنومی در زنان و مردان نیز دقت نمود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه