تاریخ انتشار: شنبه 03 آذر 1397
سرطان های مهاجم پروستات و ریه با یک مکانیسم مشابه ایجاد می شوند

  سرطان های مهاجم پروستات و ریه با یک مکانیسم مشابه ایجاد می شوند

محققان دانشگاه UCLA کشف کردند روندی یکسان در آخرین مرحله ی رشد سلول سرطانی سلول کوچک در سرطان های ریه و پروستات وجود دارد. این روند مولکولی مشترک می تواند منجر به یافتن دارویی شود که نه تنها این نوع از سرطان های پروستات و ریه را درمان می کند بلکه سایر اعضایی که به سرطان های سلول کوچک مبتلا می شوند را نیز درمان می نماید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، کلید یافته های آن ها بر این اساس است که درحالت عادی سلول های موجود در ریه و پروستات الگوی بیان ژن متفاوتی دارند اما هنگامی که در مسیر تبدیل شدن به سرطان سلول کوچک قرار می گیرند تقریبا الگوی بیان ژنی آن ها شبیه به هم می شود. محققان معتقدند انواع مختلف تومورهای سرطانی سلول کوچک حتی زمانی که در اندام های مختلف قرار می گیرند شبیه به یکدیگر می باشند. سرطان هایی که به درمان مقاوم می گردند اغلب به نوع سرطان های سلول کوچک تبدیل می شوند. این نوع سرطان به عنوان نورواندوکرین کارسینوم سلول کوچک نیز شناخته می شود و به سختی قابل تشخیص است. این سلول های سرطانی با ایجاد تغییر در خود از درمان فرار می کنند مثلا از نوع تهاجمی آدنوکارسینوما به کارسینوما سلول کوچک تبدیل می گردند. مطالعات گذشته به سرطان های سلول کوچک برگرفته از اندام های مختلف اشاره می نماید که ممکن است این سرطان ها مکانیزم های یکسانی داشته باشند اما محققان در این مطالعه برای نخستین بار به شکل واضحی به شرح مراحل رشد و تمایز آن ها می پردازند. سرطان های کوچک سلول در ریه، پروستات، مثانه و سایر بافت ها وجود دارند و نام آن ها با یکدیگر مشترک است اما پزشکان سرطان شناسی درمان های متفاوتی را برای هر کدام از آن ها در پیش می گیرند. اخیرا پزشکان دریافتند این سرطان ها به یکدیگر شبیه اند. دکتر جانگ ووک بیان داشت زمانی که سلول های سرطانی کوچک در پروستات بوجود آمدند و این سلول ها در بدن موش قرار گرفتند، در این مدل ها خصوصیتی مشاهده گردید که فقط مخصوص به بیماران انسان می شوند. تیم تحقیقاتی همچنین دریافت دونوع مهارکننده ی تومور در کارسینوما نورواندوکریتی کوچک سلول وجود دارند که جهش یافته و باعث سرطان زایی شده اند این دونوع به نام های TP53 و RB1 می باشند. وظیفه ی این مولکول ها در حالت طبیعی ممانعت از روند سرطانی شدن سلول های سالم است و زمانی که PARCB افزایش می یابد بیان این عوامل کاهش می یابد. تست های مکمل شباهت های زیادی را میان سلول های PARCB-SCNC و سلول های سرطانی کوچک در پروستات در انسان تایید نمودند. بیان RNA و خاموش و روشن شدن بسیاری از ژن های یکسان در این مسیر قابل تشخیص می باشند. شباهت میان سلول های سرطانی کوچک سلول پروستات و سرطان های PARCB-SCNC بسیار زیاد است. اگر اطلاعات آن ها را به یک آنالیزور بدهیم آن ها را یکسان در نظر می گیرد. تیم تحقیقاتی همچنین از یک پایگاه داده بزرگ برای مقایسه ی بیان ژن در سلول های PARCB-SCNC و سایر ارگان ها استفاده نموده و مشاهده کردند الگوی بیان ژن در هر دو گروه سلولی کاملا به یکدیگر شبیه اند. علاوه بر این محققان بررسی نمودند سلول های PARCB می توانند سلول های سالم را تغییر داده و به سلول های سرطان ریه کوچک سلول تبدیل کنند. تیم تحقیقاتی در حال حاضر بر روی نقشه ی ژنی این ژن ها متمرکز شده اند تا آبشاری را که باعث تبدیل سلول های سالم به سلول های سرطانی کوچک می شود را بیابند.

در این مطالعه عامل اصلی تنظیم ژنی برای تبدیل سلول های سالم به سلول های کوچک سرطانی که بیان چندین ژن را کنترل می نماید نیز یافتند. امید است با انجام مطالعات بیشتر در آینده گامی موثر برای درمان این سرطان کشنده بردارند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه