تاریخ انتشار: یکشنبه 26 خرداد 1392
زیست مهندسی در خدمت پیوند سلول های بنیادی

  زیست مهندسی در خدمت پیوند سلول های بنیادی

یکی از چالش هایی که محققان سلول ها ی بنیادی با آن روبرو هستند این است که چگونه اطمینان یابند این سلول ها بعد از پیوند به بیماران نمی میرند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از forbes،گیرنده های نور در چشم ، سلول هایی هستند که نور را دریافت می کنند و  هنگام نابینایی نمی توانند پیام ها را به مغز منتقل کنند. این افراد درصورت دریافت سلول های بنیادی که به گیرنده های نور تبدیل شوند بینایی خود را باز خواهند یافت. محققان  کانادایی در دانشگاه تورنتومطالعه خود را در این زمینه با موش ها آغاز کرده اند.

اغلب سلول هایی که پیوند زده می شوند می میرند یکی از اهداف این گروه انتقال این سلول ها به داخل جریان های عصبی است. هدف دیگر  ایجاد محیطی برای سلول هاست که به حفظ حیات آنها کمک نماید. بدین منظور آن ها از زیست مهندسی سود جسته اند . آن ها مواد بسیار ساده و قابل تزریقی را طراحی نموده اند که می توانند به پیوند سلول ها ی مورد نظر داخل چشم کمک کنند. این مواد که مخلوطی از هیالورونان و متیل سلولز می باشند هیدروژل نامیده شده اند. به کمک یک سوزن بسیار کوچک سلول های مذکور داخل شبکیه موش قرار داده می شوند. این ساختار در زنده ماندن  سلول ها نیز موثر است. در بخش دیگری از مطالعات این گروه،سلول ها ی عصبی مورد توجه قرار گرفته اند. سلول های بنیادی عصبی بعد از سکته به طور طبیعی فعال می شوند اما آن قدر کافی نیستند که بتوانند بر ضایعات ایجاد شده در اثر سکته غلبه کنند. پژوهشگران در جستجوی مولکول هایی بودند که بتواند  سلول های بنیادی را تحریک کرده و باعث تبدیل شدن آن ها به سلول های عصبی شود تا بافت بازسازی شده و عملکرد خود را به دست آورد. آن ها ساختاری را طراحی کرده و آن را بر روی کورتکس مغز قرار داده اند به همین علت این سلول ها مستقیما در بافت مغز موش ادغام شده اند. این مولکول ها از سد خونی مغز نیز عبور کرده اند .

گام بعدی به کار گیری این آزمایشات در مرحله بالینی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه