تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 28 خرداد 1392
سلول های بنیادی پس از سکته به ترمیم مغز کمک می کنند

  سلول های بنیادی پس از سکته به ترمیم مغز کمک می کنند

طبق مطالعاتی که توسط پژوهشگران بر روی حیوانات انجام گرفته microRNA خاصی پس از سکته مغزی از سلول های بنیادی آزاد می شود که می تواند به سلول های مغزی برای ترمیم و بازسازی کمک کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، محققان اخیرا طی مطالعه ای نقش مهم mirRNA خاص منتقل شده از سلول های بنیادی به سلول های مغزی را در افزایش بهبود عملکرد آن ها پس از سکته در موش های آزمایشگاهی نشان داده اند این انتقال از طریق ساختارهای لیپیدی ویژه ای که  اگزوزوم(exosome) نامیده می شوند صورت می گیرد.این مطالعه امیدهایی را برا ی درمان سکته و دیگر بیماری های دستگاه عصبی به وجود آورده است.

گرچه بسیاری از قربانیان سکته مغزی بخشی از توانایی های خود را برای استفاده ارادی دست ها و دیگر اعضای بدنشان به دست می آورند، تعداد قابل توجهی از آن ها برای همیشه فلج می شوند.در حال حاضر درمانی برای بهبود یا ترمیم عملکرد حرکتی در بیماران دچار سکته وجود ندارد زیرا هنوز مشخص نیست مغز و اعصاب چگونه خود را ترمیم می کنند.

در این مطالعه ابتدا سلول های بنیادی مزانشیمی(MSC) از مغز استخوان موش های آزمایشگاهی جدا شده و سپس از نظر ژنتیکی به نحوی دست کاری شده اند که بتوانند اگزوزوم هایی را آزاد نمایند که حاوی مولکول های microRNA خاصی به نام miR-133b می باشند. در واقع سلول های بنیادی مزانشیمی مذکور همانند یک کارخانه تولید miR-133b عمل می کنند. microRNA ها شاه کلید تنظیم عملکردهای زیستی محسوب می شوند.

سلول های بنیادی مورد استفاده 24 ساعت بعد از سکته های ایجاد شده در موش ها به آن ها تزریق شده اند . با کاهش و افزایش میزان miR-133b طی مراحل مختلف مطالعه، اثر مثبت این مولکول در بهبود عملکرد سلول های مغزی پس از سکته به اثبات رسیده است. اندازه گیری عملکرد طبیعی دست و پای موش ها توسط تست های استاندارد صورت گرفته است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
شنبه, 07 دی,1392

لیلا عرب

با سلام <br />در زمینه ترمیم ضایعات عصبی تحقیقات زیادی با سلول های بنیادی در جریان است اما از انجا که ترمیم در سیستم عصبی بسیار کند و دشوار است هنوز برای سلول های بنیادی نقش درمان کننده در ضایعات عصبی یا نخاعی ثابت نشد است.

شنبه, 07 دی,1392

سپید

باسلام <br />همسر من 30 سال دارد و یک ماه پیش دچار انوریسم مغزی شد که علتش هم مادرزادی بود <br />چون خونریزی سمت راست مغزش بود سمت چپ بدنش بی حس شد که با فیزیوتراپی رو به بهبوده <br />ولی میدان دید هردو چشمش از چپ و راست بالا وپایین نصف شده <br />ایا سلولهای مغزی قابل بازسازی هستند? یا کاری میشود برایش انجام داد که بیناییش مثل اولش بشه <br />چون پزشکش گفته باید منتظر بمونیم تا به مرور زمان شاید سلولهای مغزی که به عصب بینایی مربوط میشوند بازسازی شوند <br />و احتمال رو 50 50 در نظر گرفت <br />لطفا جوابتونو برام ایمیل کنید <br />با تشکر

جمعه, 17 آبان,1392

لیلا عرب

سئوال:با سلام وخسته نباشید پدر من 59 سال داره و پس از آنوریسم و جراحی وارد بخش شد همه چی طبیعی بود و لی ظاهرا دوباره خونریزی اتفاق افتاد و پدرم به کمای عمیق با ضریب هوشیاری 3-4 رفت و العان 1 ماهه تو کماست و تغییری نکردن به نظر شما پدرم وارد زندگی نباتی شده و آیا امیدی به برگشتشون هست . ممنون اگه پاسخ بدید.
پاسخ:پاسخ به سئوال شما در حیطه این سایت نمی باشد.

چهارشنبه, 15 آبان,1392

منا

با سلام وخسته نباشید پدر من 59 سال داره و پس از آنوریسم و جراحی وارد بخش شد همه چی طبیعی بود و لی ظاهرا دوباره خونریزی اتفاق افتاد و پدرم به کمای عمیق با ضریب هوشیاری 3-4 رفت و العان 1 ماهه تو کماست و تغییری نکردن به نظر شما پدرم وارد زندگی نباتی شده و آیا امیدی به برگشتشون هست . ممنون اگه پاسخ بدید.

ﺳﻪشنبه, 16 مهر,1392

لیلا عرب

سئوال:سلام .پدر من 60 ساله . مدت یک ماه و نیم است سکته مغزی کرده ومیدان چپ دید دو چشمش از بین رفته به بیان دیگر نیم بینی پیدا کرده است.آیا امیدی برای برگشت دیدش است؟ از طریق سلول های بنیادی میتوان کاری کرد؟
پاسخ:امکان بازگشت بینائی به نتایج معاینات متخصص بستگی دارد.فعلا سلول درمانی در سکته مغزی در مرحله تحقیقات است و به صورت درمان استفاده نمی شود.

شنبه, 13 مهر,1392

نسیم

سلام .پدر من 60 ساله . مدت یک ماه و نیم است سکته مغزی کرده ومیدان چپ دید دو چشمش از بین رفته به بیان دیگر نیم بینی پیدا کرده است.آیا امیدی برای برگشت دیدش است؟ از طریق سلول های بنیادی میتوان کاری کرد؟

ﺳﻪشنبه, 18 تیر,1392

لیلا عرب

سئوال:سلام خسته نباشید،شوهرم 24سال سن داره و الان نزدیک 20ماهه که بر اثر سانحه تصادف دچار خونریزی در ناحیه ساقه مغز شده الان GCS=10 هست.بقیه علائم بشرح زیر: ،حس و حرکت اندامهای سمت چپ نرمال و سمت راست حس و حرکت ضعیف است.به تحریک دردناک پاسخ می دهد.مردمک چپ نرمال و راست دیلاته و فاقد واکنش به نور است.با صدا چشمانش را باز می کند ولی نگاه معنی دار ندارد.خواب و بیداری نرمال است.سر همیشه به سمت راست و گردن تعادل ندارد.همیشه در حالت درازکش به پهلوی راست است.تغذیه خوب است از راه دهان غذا می خورد بلع مشکلی ندارد.آب را به سختی قورت می دهد.علائم حیاتی همیشه نرمال است.هیچگونه تشنجی که قابل تشخیص باشد نداشته است.در CT های انجام شده فاقد هیدروسفال و آب گرفتگی جمجمه بوده است.
داروهای مصرفی:کاربامازپین،ریتالین،باکلوفن،جین سین،ریواستیگمین،پنتوکسی فیلین،نروئید،سربرلایزین
حالا ازتون خواهش میکنم بهم بگین میشه از طریق سلولهای بنیادی کاری انجام داد؟
پاسخ: در صدمات مغزی در پژوهشگاه رویان طرحی با سلول های بنیادی انجام نمی شود.بهتر است فعلا بیمار تحت درمان و مراقبت های پزشکی باشو.وضعیت بیمار فعلا برای سلول درمانی مناسب به نظر نمی رسد.

چهارشنبه, 12 تیر,1392

s

سلام خسته نباشید،شوهرم 24سال سن داره و الان نزدیک 20ماهه که بر اثر سانحه تصادف دچار خونریزی در ناحیه ساقه مغز شده الان GCS=10 هست.بقیه علائم بشرح زیر: ،حس و حرکت اندامهای سمت چپ نرمال و سمت راست حس و حرکت ضعیف است.به تحریک دردناک پاسخ می دهد.مردمک چپ نرمال و راست دیلاته و فاقد واکنش به نور است.با صدا چشمانش را باز می کند ولی نگاه معنی دار ندارد.خواب و بیداری نرمال است.سر همیشه به سمت راست و گردن تعادل ندارد.همیشه در حالت درازکش به پهلوی راست است.تغذیه خوب است از راه دهان غذا می خورد بلع مشکلی ندارد.آب را به سختی قورت می دهد.علائم حیاتی همیشه نرمال است.هیچگونه تشنجی که قابل تشخیص باشد نداشته است.در CT های انجام شده فاقد هیدروسفال و آب گرفتگی جمجمه بوده است.
داروهای مصرفی:کاربامازپین،ریتالین،باکلوفن،جین سین،ریواستیگمین،پنتوکسی فیلین،نروئید،سربرلایزین
حالا ازتون خواهش میکنم بهم بگین میشه از طریق سلولهای بنیادی کاری انجام داد؟اگه این کار انجام میشه لطفا راهنماییم کنید چه کاری باید انجام بدم از چه طریقی و به کجا باید مراجعه کنم>لطفا ایمیل کنین ممنون

شنبه, 01 تیر,1392

لیلا عرب

با سلام
لطفا در مورد بیماری خود توضیح دهید.

ﺳﻪشنبه, 28 خرداد,1392

hamid zarandouz

با تشکر فراوان خدمت شما اساتید محترم.خواهشی دارم ,بیماری من پس از 16 سال کی درمان میشود؟!

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه