تاریخ انتشار: چهارشنبه 29 خرداد 1392
نقش اشکال مختلف ژن ها در چاقی

  نقش اشکال مختلف ژن ها در چاقی

نتایج دو مطالعه جدید نشان می دهند در کسانی که نمی توانند وزن خود را از طریق رژیم غذایی و ورزش کنترل کنند ژنتیک ممکن است دارای نقش مهمی باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress ،در یک مطالعه جهش های ژنتیکی در کودکان چاق یافت شده است و در مطالعه دیگر نشان  داده شده است که صفات ژنتیکی خاص خطر چاقی را در خانواده ها افزایش می دهد. به احتمال زیاد بسیاری از تنوعات ژنتیکی (اشکال مختلف یک ژن) که در وزن افراد تاثیر گذارند با عوامل محیطی نظیر غذای که مصرف می شود و میزان ورزش انجام شده، بر هم کنش دارند. در واقع برخی از این ژن ها تحت تاثیر اشتها ومیزان غذایی که تناول می شود عمل می کنند. مطالعات قبلی نشان داده اند که تنوعات ژنتیکی خطر چاقی را در برخی افراد تشدید  می کنند.

دو مطالعه مذکور که هر دو در مجله Clinical Investigation ارائه شده اند اشکال مختلف ژن SIM1 را که بسیار نادر ودر حین حال دارای تاثیر بسیاراست، بررسی کرده اند. تحقیق بر روی این ژن جهت به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد چاقی و در نتیجه ارائه درمان های جدید و راه کارهای جلوگیری کننده بوده است. جهش های ژنتیکی در 2 درصد 2100 کودک چاق یافت شده اند در حالی که شیوع این جهش ها در دیگر کودکان کم تر از 1/0 درصد است. مطالعه بر روی  DNA صدها کودک و فرد بزرگسال دارای اضافه وزن  نیز صورت گرفته است. به عقیده دانشمندان تنوعات ژنتیکی بررسی شده در مطالعات مذکور بر روی گرسنگی و مصرف انرژی تاثیرگذار است. در مورد کسانی که از نظر ژنتیکی در معرض خطر بیشتری هستند، راه کارهای کم کردن وزن مثل رژیم غذایی، ورزش وجراحی کاربرد نخواهد داشت.

علی رغم این کشف جدید، هنوز ژن های بسیاری وجود دارند که یافت شده اند ولی دانشمندان نمی دانند چگونه برخی از این ژن ها طی زمان بر روی وزن اثر می کنند. با دانستن پاسخ این  وال در مان های مناسب برا یافرادی که دچار مشکل چاقی هستند قابل ارائه خواهد بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه