تاریخ انتشار: شنبه 27 بهمن 1397
کلیدی برای تولید موثر عضلات قلبی از سلول های بنیادی پرتوان

  کلیدی برای تولید موثر عضلات قلبی از سلول های بنیادی پرتوان

تبدیل سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القایی به منبعی نامحدود از بافت قلبی جدید به دلیل این که از یک رده سلول بنیادی به سلول بنیادی دیگر بازده تمایزی متفاوت است و درک زیادی نیز در مورد فرایندهای تمایز وجود ندارد، با مشکلاتی همراه است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، محققین در دانشگاه A*STAR سنگاپور کلیدی را برای تولید موثر سلول های قلبی نشان داده اند که در همگام سازی القای تمایز با چرخه سلولی سلول های بنیادی پرتوان اولیه نقش دارد.

در حالی که پروتکل های تمایزی زیادی برای تولید سلول های قلبی از سلول های بنیادی وجود دارد اما موثر بودن این پروتکل ها از سلولی به سلول دیگر متفایوت است و به همین دلیل محققین همواره به دنبال راهی بوده اند که بتوانند یک پروتکل کارآمد را طراحی کند که در مورد سلول هایی که برای تمایز قلبی استفاده می شوند، موثر باشد. محققین A*STAR نشان داده اند که کلید موفقیت رسیدن به چنین پروتکلی این است که سلول ها در ابتدا در یک تراکم و مراحل بهینه از چرخه سلولی کشت شوند و سپس برای تمایز قلبی القا شوند.

برای تست این فرضیه محققین سعی کردند در یک رویکرد سیستمیک پنج رده سلول بنیادی پرتوان را به سمت عضلات قلبی تمایز دهند. آن ها شرایط کشت متنوع را استفاده کردند و برای تمایز به سمت سلول های قلبی آن ها را با یک دارو تیمار کردند. ارزیابی های آن ها نشان داد که سلول های رشد کرده در محیط کم جمعیت و در مراحلی که DNA سلول در حال همانندسازی است (فازS) یا مراحل فعال تقسیم سلولی، به داروی تیماری بهتر پاسخ می دهند و با یک پروفایل قلبی سازش می یابند. با مقایسه بیشتر مشخص شد که رده های سلولی که به صورت متراکم کشت شدند و در یک فاز خاموش از چرخه سلولی قرار داشتند، در پاسخ به تیمار دارویی بیشتر تمایل به مرگ داشتند!.

هر رده سلول بنیادی منفرد در یک ریتم خاص قفل نشده است و با تغییر شرایط کشت یا زمان بندی و دوز داروی القا کننده محققین می توانند پروتکل هایی را طراحی کنند که می توانند برای هر رده سلول بنیادی مورد استفاده موثر باشد. در واقع این مطالعه نشان می دهد که محققین می توانند با توجه به پروفایل منحصربفرد چرخه سلولی هر رده سلول بنیادی، روش های تمایزی را ارائه دهند که منجر به تولید سلول های عضلانی قلبی با کیفیت بالا شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه