تاریخ انتشار: چهارشنبه 15 اسفند 1397
رویکردی بینارشته ای که سرنخ های جدیدی را در مورد شروع التهاب گوارشی نشان داده است

  رویکردی بینارشته ای که سرنخ های جدیدی را در مورد شروع التهاب گوارشی نشان داده است

محققین جزئیات جدیدی را ارائه کرده اند که نشان می دهد با مختل شدن فرایندهای کلیدی دخیل در سلامت گوارشی چه اتفاقی می افتد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، سلول های پانت(Paneth) در ته کریپت ها یا غارهای موجود در پوشش روده وجود دارند و در دفاع در برابر میکروب های پاتوژن و هم چنین حفاظت از یکپارچگی پوشش گوارشی نقش دارند. انجام این عملکردها به این امر بستگی دارد که آن ها قادر به ترشح فاکتورهای ضد میکروبی و سایر مولکول هایی هستند که توازن میکروبیوم گوارشی و عملکرد سلول های بنیادی بازسازی کننده پوشش روده را حفظ می کند. با توجه به نقش حیاتی سلول های پانت، عجیب نیست اگر مشاهده کنیم که ناهنجاری در این سلول ها منجر به بروز مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون می شود.

چنین علایم در مورد فرایند سلولی دیگری به نام اتوفاژی و مختل شدن آن مشاهده شده است. سلول ها از اتوفاژی برای برداشتن پروتئین های مضر ناقص درون خودشان استفاده می کنند. در این روش سلول های پوششی را پیرامون پروتئین های مضر ایجاد می کنند و آن را به صورت بسته ای در می آورند که برای تخریب شدن نشان دار شده است. سلول های پانت از این مکانیسم برای بسته بندی کردن مولکول های ضد میکروبی و بیرون فرستادن آن ها از سلول در پاسخ به هجوم میکروب های پاتوژن استفاده می کنند.

 در مطالعه ای جدید محققین به بررسی اثرات اختلال اتوفاژی روی سلول های پانت پرداختند. محققین از سلول های موش استفاده کرده و ارگانوئیدهای روده ای را تولید کردند. در این ارگانوئیدها محققین یک ژن مرکزی مورد نیاز برای اتوفاژی را ناک اوت کردند. این ارگانوئیدها با ارگانوئیدهایی که دارای ژن با عملکرد کامل بودند از منظر مکانیسم های مولکولی و فرایندهای سلولی مقایسه شدند. محققین سطح همه پروتئین های مختلفی که بوسیله این سلول ها تولید شدند را اندازه گیری کردند و پروتئین هایی را شناسایی کردند که بسته به فعال بودن ژن اتوفاژی، به میزان فراوان تری وجود داشتند. آن ها 280پروتئین را شناسایی کردند که اهمیت مرکزی اتوفاژی را منعکس می کردند. در ادامه آن ها 18 عملکرد سلولی را شناسایی کردند که تحت تاثیر اتوفاژی قرار می گیرند از جمله آن ها می توان به فرایندهایی مانند آپوپتوز، اگزوسیتوز مواد، پاسخ به التهاب های مزمن و ... را نام برد.  به عقیده محققین استفاده از ارگانوئیدها و آنالیزهای مولتی امیک(multi-omics) می تواند راهی جالب و مهیج برای درک سیستم های زنده باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه