تاریخ انتشار: شنبه 08 تیر 1392
جدیدترین یافته دانشمندان در مورد انعقاد خون

  جدیدترین یافته دانشمندان در مورد انعقاد خون

محققان به تازگی در مورد فرایند لخته شدن خون به یافته های مهمی دست یافته اند که می تواند منجر به ابداع روش های درمانی برای کاهش خطر حملات قلبی شود
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، طی این مطالعه که با همکاری پژوهشگران آلمانی، امریکایی و انگلیسی انجام شده تمرکز بر روی عملکرد پلاکت ها درفرایند انعقاد خون بوده است.

پلاکت ها سلول های بسیار کوچکی هستند که به هنگام آسیب رگ های خونی برای انعقاد خون لازمند. متاسفانه پلاکت ها می توانند رگ های خونی را در قلب مسدود کرده و باعث سکته قلبی شوند. زمانی که رگ های خونی آسیب می بینند پروتئین کلاژن و ماده ای به نام ترومبین تولید می شود که در اثرآن توسط پلاکت ها لخته ایجاد می شود.

حضور هم زمان کلاژن و ترومبین پلاکت ها را با شدت بیشتری فعال می کند. دلیل این امر تا پیش از این نامعلوم بود. محققان با ارائه مقاله ای در مجله Science   Signalling نشان داده اند که پلاکت ها هنگام تحریک شدن با این دو سیگنال ، به  آن پاسخ  می دهند و کانالی در غشا خارجی آن ها متشکل از دو پروتئین به نام TRPC3 و TRPC6گشوده می شود. این کانال به یون های کلسیم اجازه نفوذ کردن به پلاکت ها را می دهد که در پی آن پلاکت ها ترومبین بیشتری تولید می نمایند. این عمل می تواند متعاقبا  باعث فعال شدن پلاکت ها ی دیگر وتولید ترومبین بیشتر و نهایتا تشکیل لخته های بزرگ تری شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه