تاریخ انتشار: شنبه 18 خرداد 1398
کشفی بزرگ در زمینه سلول های بنیادی که تحقیقات در زمینه طب بازساختی را تقویت می کند

  کشفی بزرگ در زمینه سلول های بنیادی که تحقیقات در زمینه طب بازساختی را تقویت می کند

رویکردی جدید، محققین را قادر می سازد که سلول های بنیادی با پتانسیل افزایش یافته(EPSCs) را از سلول های خوکی و انسانی تولید کنند. این سلول های بنیادی دارای ویژگی هایی مانند اولین سلول هایی هستند که طی دوران جنینی تولید می شوند و قادرند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پژوهشی در دانشگاه هنگ کنگ پتانسیل زیادی را برای مطالعه تکوین انسان و طب بازساختی ارائه کرده است. در این مطالعه جدید که در Nature Cell Biology به چاپ رسیده است محققین برای اولین بار سلول های بنیادی را از جنین های اولیه خوک جداسازی کرده اند. خوک های مزرعه پتانسیل زیادی برای استفاده در مطالعات پزشکی دارند زیرا آن ها دارای مشابهت های ژنتیکی و آناتومیک با انسان هستند و از نظر اندازه اندام ها نیز با یکدیگر قابل مقایسه هستند. توانایی ایجاد تغییر ژنتیکی در سلول های بنیادی خوک ها می تواند برای سلامتی آن ها و هم چنین بهبود صنعت غذایی سودمند باشد.

به گفته پانتائو لیو از دانشگاه هنگ کنگ، محققین چندین دهه است که تلاش زیادی داشته اند تا سلول های بنیادی جنینی خوکی را جداسازی کنند اما موفقیت قابل توجهی نداشته اند. اما با استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی با پتانسیل افزایش یافته (EPSCs)، لیو و همکارانش توانسته اند با موفقیت سلول های بنیادی را از جنین های پیش از لانه گزینی خوکی جداسازی کرده و مورد ویژگی یابی قرار دهند. هم چنین آن ها توانسته اند سلول های بنیادی انسانی مشابهی را نیز تولید کنند. این امر گامی مهم در تحقیقات سلول های بنیادی محسوب می شود. از آن جایی که EPSCها می توانند شمار زیادی از سلول های جفتی موسوم به تروفوبلاست را تولید کنند، فرصت جدیدی را برای بررسی مشکلات بارداری مانند پره آکلامپسی و سقط جنین فراهم می کنند. سلول های EPSCs از کشت سلول ها در اولیه ترین مراحل تکوین مشتق می شوند، زمانی که تخم های لقاح یافته به چهار یا هشت سلول تقسیم می شوند و به صورت همه توان یا توتی پوتنت هستند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه