تاریخ انتشار: دوشنبه 20 خرداد 1398
رقابت سلولی تکوین پوست سالم را پیش می برد

  رقابت سلولی تکوین پوست سالم را پیش می برد

همه سلول های بدن سرنوشت بزرگی را تجربه نمی کنند و طی تکوین اولیه و طی یک رقابت سلولی بسیاری از آن ها به نوعی حذف شده و می میرند. این پدیده پیش از این در مگس های سرکه مشاهده شده است و به نظر می رسد که در پستانداران نیز وجود داشته باشند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اخیرا محققین دانشگاه راکفلر نشان داده اند که که سلول های پوستی در موش متحمل دو شکل از رقابت می شوند: یکی از آن ها طی تکوین جنینی اولیه رخ می دهد و دیگری درست قبل از تولد اتفاق می افتد. محققین بر این باورند که رقابت سلولی برای تولید پوست سالم ضروری هستند.

پوست پستانداران به صورت یک تک لایه شروع به تکوین می کند و با گذشت زمان و تکوین بیشتر لایه های دیگری را بدست می آورد و در نهایت یک سد محکم را ایجاد می کند که بدن را از محیط بیرون در امان نگه می دارد. محققین در ابتدا مشاهده کردند که مرگ سلولی تنها در زمان تک لایه بودن پوست اتفاق می افتد، اما محققین قانع نشدند که رقابت سلولی در پوست بالغ تر وجود نداشته باشد. آن ها دریافتند که سلول هایی موسوم به سلول های بازنده (loser) که رفته رفته به سطح پوست می رسند اگرچه به نظر نامیرا می آیند اما آن ها نیز در نهایت با رسیدن به سطح پوست دچار ریزش می شوند. این امر بدلیل رقابت سلولی با سلول هایی در سطح پوست اتفاق می افتد که آن ها را سلول های برنده(winner) می نامند و موجب اجکت شدن یا پرتاب شدن سلول های بازنده از سطح پوست می شوند. به عقیده محققین اختلال در رقابت بین سلول های بازنده و برنده موجب تکوین آهسته پوست شده و در نتیجه پوست نمی تواند وظایف محافظتی خود را به درستی انجام دهد. این اولین بار است که نقش رقابت سلولی در حفظ تکوین سالم پوست نشان داده می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه