تاریخ انتشار: شنبه 15 تیر 1392
ايدز بيماري بدون نشانه/ بي اطلاعي۷۰ هزار ايراني از ابتلا به بيماري HIV

  ايدز بيماري بدون نشانه/ بي اطلاعي۷۰ هزار ايراني از ابتلا به بيماري HIV

كارشناسان برآورد مي كنند كه تعداد مبتلايان به ايدز بيش از ۹۳ هزار نفر باشد به آن معنا كه حدود ۷۰ هزار نفر از ابتلاي خود به بيماري ايدز آگاه نيستند.
امتیاز: Article Rating
طبق آخرين آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ميزان ابتلا به ويروس ايدز HIV/AIDS‌ تا پايان فروردين ماه امسال در كشور ۲۶ هزار و ۱۲۵ نفر بوده در حالي كه حدود ۷۰ هزار ايراني از ابتلا به اين بيماري اطلاعي ندارند.
 
كارشناسان برآورد مي كنند كه تعداد مبتلايان به ايدز بيش از ۹۳ هزار نفر باشد به آن معنا كه حدود ۷۰ هزار نفر از ابتلاي خود به بيماري ايدز آگاه نيستند. 
ظاهر فرد نشان دهنده ابتلا به ويروس ايدز نيست و تنها راه تشخيص، انجام آزمايش خون از نظر داشتن ويروس اچ .آي .وي است. مشاوره و آزمايش اچ .آي .وي ، هم در پيشگيري و هم در مراقبت و درمان، اهميت دارد. 
 
** اچ .آي .وي يا ايدز چيست؟ 
ايدز بيماري است كه توسط ويروسي به نام اچ‌آي‌وي (ويروس نقص ايمني انساني) ايجاد مي‌شود. اين ويروس به تدريج قدرت دفاعي بدن را ضعيف مي‌كند به طوري كه فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهايت منجر به مرگ مي‌شود. 
از زمان ورود اچ‌آي‌وي به بدن، تا شروع بيماري ايدز ممكن است بيش از ۱۰ سال طول بكشد. در اين مدت فرد ظاهرا سالم بوده، مي‌تواند به كار و فعاليت خود ادامه دهد. ولي احتمال انتقال ويروس به ديگران وجود دارد. 
از زمان ورود ويروس به بدن تا زمان تشخيص با آزمايش خون ، ممكن است چند هفته تا چند ماه طول بكشد كه به اين مدت دوره پنجره گفته مي‌شود. در اين زمان برغم منفي بودن آزمايش، امكان انتقال ويروس وجود دارد. 
 
**ويروس اچ .آي .وي چگونه وارد بدن مي شود؟ 
تماس جنسي با فرد مبتلا بدون استفاده از وسايل جلوگيري، استفاده مشترك از وسايل تزريق و يا ساير ابزار تيز و برنده مثل تيغ و سوزن خال‌كوبي، انتقال خون و فرآورد‌ه‌هاي خوني آلوده و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد طي حاملگي، زايمان و شيردهي از مهم ترين راه هاي انتقال ويروس ايدز به شمار مي روند. 
 
**آيا لازم است افراد مبتلا به اچ .آي .وي جدا نگهداري شوند؟ 
ويروس اچ .آي .وي از طريق تماس‌هاي معمولي مثل دست دادن، در آغوش گرفتن، روبوسي كردن، عطسه و سرفه كردن، استفاده از ظروف و وسايل غذاخوري مشترك، استفاده از استخر و توالت و حمام مشترك و نيش حشرات منتقل نمي‌شود. 
افراد مبتلا نياز به حمايت و همدلي جامعه دارند بنابراين با پرهيز از انگ و تبعيض همه بايد از آموزش، پيشگيري و درمان ايدز بهره‌مند شوند. 
آنچه ما را در معرض خطر قرار مي‌دهد رفتارهاي پر‌خطر مانند روابط جنسي محافظت نشده و اعتياد تزريقي است و زندگي در كنار افراد مبتلا درصورت رعايت موارد بهداشتي، هيچگونه خطري ندارد. 
 
**چگونه از خود در برابر ويروس ايدز محافظت كنيم؟ 
با خويشتن‌داري در زمان تجرد، وفاداري به همسر، استفاده از وسايل جلوگيري در تماس جنسي با شريك جنسي مبتلا يا مشكوك به ابتلا ، پرهيز از مصرف مواد مخدر يا محرك و عدم استفاده مشترك از وسايل تيز و برنده مثل تيغ اصلاح، سوزن خالكوبي و وسايل تزريق مي توان خود را در برابر ويروس ايدز محافظت كنيم. 
بايد توجه داشت كه مصرف مواد مخدر، الكل، مواد محرك و روان‌گردان شامل تركيبات آمفتاميني( شيشه، كراك و اكستاسي) قدرت تصميم‌گيري فرد را براي پرهيز از رابطه جنسي حفاظت نشده مختل مي‌كند. 
پيشگيري از انتقال ويروس به نوزاد با مصرف داروهاي ضد ويروس در طي دوران بارداري، زايمان و پس از زايمان در مادران مبتلا از ديگر راه هاي حفاظت از ابتلا به بيماري ايدز كودكان است. 
 
**چه خدماتي در رابطه با ويروس ايدز در كشور وجود دارد؟ 
اگر مشكوك به ابتلاي خود يا همسرتان هستيد يا درصورت نياز به اطلاعات بيشتر درباره ايدز مي توان به نزديك‌ترين مركز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري محل سكونت خود مراجعه كرد. 
در اين مراكز تمام خدمات شامل آموزش، مشاوره، آزمايش ويروس اچ.آي.وي و ارايه وسايل پيشگيري از انتقال بيماري به صورت رايگان و با حفظ رازداري ارايه مي‌شود. 
مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري تحت نظارت دانشگاه‌هاي علوم پزشكي در سراسر كشور فعاليت كرده و دسترسي همه افراد به اين مراكز به راحتي امكان پذير است. 
به گزارش ایرنا، تاكنون در بيشتر شهرستان هاي كشور حداقل يك مركز يا پايگاه مشاوره بيماري‌هاي رفتاري راه اندازي شده است. 
اگر چه در حال حاضر درمان قطعي كه ويروس را از بين ببرد وجود ندارد، اما درمان‌هاي موجود مي‌تواند بيماري را تحت كنترل در آورده و كيفيت زندگي افراد را بهتر كنند. علاوه بر آن مصرف داروي ضد ويروس ايدز توسط مادر مبتلا در طي دوران بارداري و زايمان، خطر انتقال ويروس به نوزاد را كاهش مي‌دهد. دسترسي به اين داروها بصورت‌ رايگان براي تمام بيماران نيازمند در مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري فراهم است . 
آدرس و شماره تلفن مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري تحت نام مراكز مشاوره ايدز در هر شهرستان از طريق سامانه ۱۱۸ قابل دستيابي است. 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه