تاریخ انتشار: یکشنبه 19 آبان 1398
امواج دینامیک پیام رسانی مولکولی سرنوشت جنینی را کنترل می کند

  امواج دینامیک پیام رسانی مولکولی سرنوشت جنینی را کنترل می کند

زمان بندی برای سلول های جوانی که منتظر تعیین هویت هستند، همه چیزی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،محققین دانشگاه رایز نشان داده اند که کلونی های همگن سلول های بنیادی جنینی از امواج دینامیک پیام رسانی مولکولی استفاده می کنند که از سلولی به سلول دیگر عبور می کنند و موجب شروع تمایز در آن ها می شود. این سلول ها زمانی که تحریک می شوند شروع به سازماندهی شدن به صورت لایه های جنینی(اندودرم، مزودرم و اکتودرم) می کنند که در نهایت جنین را تولید می کنند.

در این مطالعه جدید محققین به بررسی برهمکنش های دینامیک بین مسیرهای پیام رسانی BMP، Wnt و NODAL پرداخته اند که در بسیاری از فرایندهای جنینی از زمان لقاح تا تبدیل شدن به فردی بالغ نقش بازی می کنند. برای این منظور از ظروف الگودار خاصی استفاده شد که سلول های بنیادی را برای رشد به صورت کلونی های مدور کوچک مجبور می کرد. بکار بردن BMP برای کلونی های سلولی نشان داد که سیگنال های این مسیر منجر به این می شود که موجی از سیگنال های Wnt به صورت سلول-سلول شروع شود و از پیرامون کلونی به سمت مرکز حرکت کند. در عوض، Wnt موجی از سیگنال های NODAL را شروع کرد که به صورت مستقل به سمت مرکز حرکت کرد. با اندازه گیری این آبشار، مشخص شد که مدت زمان پیام رسانی BMP جایگاه مزودرم را تعیین می کند و این در حالی است که پیام های Wnt و NODAL تمایز مزودرمی را به صورت افزایشی تنظیم می کنند. برهمکنش این مسیرهای پیام رسانی است که تعیین می کند که حلقه مزودرمی کجا شروع و کجا متوقف شود.

اهمیت سیگنال های شیمیایی را همه می دانند اما کسی فعالیت این سیگنال ها در شرایط فضایی و زمانی را نمی دانست. این مطالعه با فوکوس روی مزودرم نشان داد که تمایز به سطح ویژه سیگنال هایی شیمیایی که سلول ها استفاده می کنند وابسته نیست. در واقع پیام رسانی های از لبه های کلونی شروع می شوند و به سمت داخل حرکت می کنند. هم چنین مشخص شد که سلول هایی که در پیرامون کلونی قرار دارند مشخصه های سلول هایی را دارند که در آینده به سلول های جفتی تبدیل می شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه