تاریخ انتشار: یکشنبه 24 آذر 1398
راهی برای جمع آوری سلول های بنیادی خونی از گورخرماهی

  راهی برای جمع آوری سلول های بنیادی خونی از گورخرماهی

سلول های بنیادی خون ساز(HSCs)، سلول های چند توانی هستند که می توانند به هر نوع سلول خونی در بدن تمایز یابند می توان از این سلول ها در تحقیقات پزشمی برای درک و درمان بیماری های خونی استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، گورخرماهی به عنوان مدلی برای مطالعه سلول های بنیادی خون ساز و بویژه تکوین آن ها استفاده می شود اما تحقیقات روی گونه های جانوری اغلب به دلیل این که خالص سازی سلول های بنیادی آن ها مشکل است با محدودیت هایی مواجه است. پژوهشگران دانشگاه کانزاوا روش جدیدی را برای جمع آوری و خالص سازی سلول های بنیادی خون ساز گورخرماهی ارائه کرده اند.

سلول های بنیادی خون ساز به میزان بسیار زیاد در کلیه گورخرماهی بالغ یافت می شوند و این برخلاف سلول های بنیادی خون ساز انسانی است که در مغز استخوان یافت می شوند. در این میان جداسازی آن ها از کلیه یک چالش محسوب می شود  و جداسازی آن ها معمولا از طریق تکنیک خالص سازی مانند فلوسایتومتری صورت می گیرد که سلول ها را بر مبنای نحوه منعکس کردن یا پراکنده کردن نور دسته بندی می کند.

در این مطالعه، محققین سوشی از گورخرماهی را ایجاد کردند که دو پروتئین ساطع کننده نور موسوم به GFP و mCherry را بیان می کردند. این امر موجب می شود که سلول های بیان کننده این دو نوع پروتئین بتوانند بوسیله فلوسایتومتر حس شده و جداسازی شوند. هر پروتئین فلورسنت در این نوع گورخرماهی بوسیله ژن های مربوط به سلول های خونی بیان می شد اما تنها سلول های بنیادی خون ساز هر دو نوع پروتئین را بیان می کردند. با استفاده از این رویکرد، محققین سلول های بنیادی خون ساز که سایر مشخصه های بنیادینگی را دارا بودند جداسازی کردند.

محققین بر این باورند که با توجه به مشابهت های بسیار ژنتیکی گورخرماهی و انسان، می توان از سلول های بنیادی خون ساز این موجود مدل برای درک و شناسایی نحوه تکوین سلول های خونی در انسان و نحوه بروز بسیاری از بیماری های خونی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه