تاریخ انتشار: شنبه 28 دی 1398
چگونه دیابت بارداری ممکن است سلول های بنیادی جنین را برنامه ریزی کند و موجب مشکلاتی در زمان بزرگسالی شود

  چگونه دیابت بارداری ممکن است سلول های بنیادی جنین را برنامه ریزی کند و موجب مشکلاتی در زمان بزرگسالی شود

محققین بر این باورند که زنانی که طی بارداری به دیابت شیرین بارداری(GDM) مبتلا می شوند، جنین را مستعد ابتلا به دیابت نوع دو و سایر مشکلات سلامتی در بزرگسالی می سازند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، دیابت شیرین بارداری(GDM)، نوعی دیابت است که تنها طی بارداری اتفاق می افتد و بدلیل آزاد شدن هورمون ها از جفت که مانع از تولید موثر انسولین بوسیله بدن می شوند. این بیماری 6 تا 15 درصد زنان بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل با عوارض جانبی کوتاه مدت و برخی از مشکلات قبل از تولد همراه تست و می تواند مشکلات طولانی مدتی را برای سلامتی فرزندان در آینده ایجاد کند.

مطالعات اخیر نشان داده اند که دیابت بارداری روی سلول های استرومایی مشتق از بند ناف انسانی اثر گذار هستند. در مطالعه ای که بوسیله فرناندز ولادو و همکارانش صورت گرفته است آن ها بدنبال بدنبال نشان دادن اثر دیابت بارداری روی سلول های پیش ساز موجود در پرده آمنیوتیک بودند.

آن ها ارزیابی هایی را روی 18 زن که به وسیله سزارین زایمان کردند و نیمی از آن ها به دیابت بارداری مبتلا بودند انجام دادند. آنن ها سلول های بنیادی مزانشیمی آمنیوتیک و ماکروفاژهای موجود در مایع آمنیوتیک را از گروه دیابتی و گروه سالم جداسازی کردند و ارتباط مشخصه های عملکردی این سلول ها را با آنتروپومتری و پارامترهای بالینی مادر و فرزند مورد مقایسه قرار دادند. نتایج نشان داد که مشکلات متابولیکی مادری طی بارداری ویژگی های زیستی سلول های بنیادی مزانشیمی آمنیوتیک را تحت تاثیر قرار می دهد. این نتایج نشان داد که محیط مربوط به دیابت شیرین بارداری می تواند سلول های بنیادی را برنامه ریزی کند و فرزندان را در معرض عملکرد متابولیکی ناسالم در مراحل بعدی زندگی قرار دهد. این مطالعه سلول های بنیادی مزانشیمی مایع آمنیوتیک را ابزاری قوی برای مطالعه غیر مستقیم سلول های جنینی در قالب هایپرگلایسمی و مقاومت انسانی می داند و استفاده از این سلول ها به عنوان یک رویکرد تشخیصی و پیش بینی کننده جدید را ممکن می داند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه