تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 25 تیر 1392
اولین گام های درمان دیابت با پیوند بین گونه ای جزایر سلولی

  اولین گام های درمان دیابت با پیوند بین گونه ای جزایر سلولی

درراستای اولین گام های درمان افراد مبتلا به دیابت نوع یک از طریق پیوند سلول های سازنده انسولین از حیوانات به انسان، دانشمندان Northwestern موفق به پیوند سلول های تولید کننده انسولین از یک گونه به گونه ای دیگر شدند و در این پیوند، جزایر سلولی بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی ،عملکرد خود را حفظ نمودند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان و به نقل از medicalxpress : دانشمندان Northwestern موفق به کشف روشی جدید با نام xenotransplantation شدند که مانع از رد پیوند جزایر سلولی تولید کننده انسولین در پیوند های بین گونه ای می شود. این اولین باری است که پیوند جزایر سلولی به صورت بین گونه ای و  برای مدتی نامحدود و بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی انجام می گیرد.هدف نهایی این پروژه پیوند جزایر سلولی تولید کننده انسولین از خوک به انسان است.

برای افرادی که بدن آنها انسولین تولید نمی کند و کنترل دیابت نوع ɪ در آنها با مشکل مواجه شده است پیوند جزایر سلولی تولید کننده انسولین یک از راه های کنترل بیماری محسوب می شود.اما وجود همیشگی فردی متوفی که بتوان از جزایر سلولی آن برای پیوند استفاده کرد غیر ممکن است و بسیاری از افراد در لیست انتظار برای دریافت پیوند هیچ گاه موفق به دریافت پیوند نمی شوند و دیابت آسیب های شدیدی به قلب ، چشم ، اعصاب و کلیه ها در آنها می رساند. یکی از راه های حل این مشکل استفاده از جزایر سلولی گونه های دیگر و پیوند آن به انسان می باشد.اما مشکل اصلی در این روش رد پیوند به علت تفاوت گونه های مختلف می باشد.

در مطالعه جدید انجام شده دانشمندان سیستم ایمنی در موش های کوچک ازمایشگاهی را مجبور کردند تا پیوند جزایر سلولی تولید کننده انسولین را، که از موش های صحرایی بزرگ دریافت کرده اند به رسمیت شناخته و مورد تهاجم قرار ندهد.در این روش نیازی به استفاده طولانی مدت از داروهای سرکوب سیستم ایمنی نیست.این جزایر پیوند شده در مدت 300 روزی که دانشمندان موش ها را مورد بررسی  می کردند زنده بوده و به تولید انسولین ادامه دادند.

در این مطالعه ، سلول های splenocytes رت ، که نوعی از سلول های سفید خون در طحال می باشد کشته شده و سپس به موش های کوچک ازمایشگاهی تزریق گردید.این سلول ها وارد کبد و طحال موش شده و توسط سلول های scavenger  یا لاشه خوار پاکسازی شدند. سلول های scavenger  تکه های splenocytes را پردازش کرده و آنها را در سطح سلولی خود ارائه کردند و در نتیجه واکنشی را راه اندازی کردندکه موجب شد سلول های T   جزایر سلولی را بپذیرند و به آنها حمله نکنند.با این روش 100 درصد از جزایر سلولی تولید کننده انسولین سالم ماندند.

اگر چه موانع پیوند از یک گونه موش به گونه ای دیگر از موش  بسیار کمتر از موانع پیوند بین خوک و انسان است اما این مطالعه نشان دادکه پیوند درون گونه ای جزایر سلولی تولید کننده انسولین، بدون نیاز به داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی کاملا امکان پذیر می باشد.

پایان مطلب

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه