تاریخ انتشار: شنبه 24 اسفند 1398
روشی ثابت شده برای رشد عروق خونی انسانی

  روشی ثابت شده برای رشد عروق خونی انسانی

تیمی از پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا اخیرا ثابت کرده اند که توانایی رشد عروق خونی انسانی در خوک وجود دارد. این رویکرد جدید می تواند منبع عروقی نامحدودی را برای پیوند ایجاد کند. از آن جایی که این عروق از سلول های پوست بیمار و در ادامه از سلول های بنیادی پرتوان القایی مربوط به خود بیمار مشتق شده اند با خطر رد پیوند همراه نیستند و نیاز به مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی نیز نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در حال حاضر بیماری های مزمن و کشنده زیادی وجود دارد و متاسفانه بسیاری از بیماران قادر به استفاده از پیوند عضو نیستند. برای مثال، در حال حاضر بیش از 98 درصد بیماران قلبی حاد شرایط پیوند قلب را دارا نمی باشند و یکی از دلایل آن کمبود اهدا کننده است و به همین دلیل محققین به دنبال راهی برای افزایش منبع اهدایی هستند.

به دلیل مشابهت هایی که بین فیزیولوژی انسان و خوک وجود دارد، سال هاست که محققین با مطالعه خوک سعی در یافتن درمان برای بیماری های انسانی مانند دیابت دارند. پیش از این که محققین بتوانند از انسولین انسانی مهندسی شده استفاده کنند، پزشکان بیماران را با انسولین خوکی درمان می کردند. در این مطالعه جدید نیز دکتر دانیل گری و همکارانش در دانشگاه مینه سوتا توانسته اند عروق خونی انسانی را در خوک کنند. این امر به آن ها اجازه تولید اندام های با عروق خونی انسانی که خطر رد پیوند کمتری دارند را می دهد.

برای تولید این عروق، دانیل گری و تیمش سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی مشتق از سلول های پوستی انسانی را به جنین خوک تزریق کردند و در ادامه این جنین را به رحم یک خوک دایه منتقل کردند. در ادامه بچه خوک هایی با عروق خونی انسانی مطابق با بیمار تولید شد که تضمین کننده این امر بود که پیوند عضو می تواند با موفقیت و بدون استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی استفاده شود.

در حال حاضر، هزاران بیمار مبتلا به بیماری شریان های محیطی وجود دارند که بخشی قابل توجهی از آن ها در نهایت ناچار به قطع عضو می شوند. استفاده از این عروق خونی تولید شده در خوک می تواند مانع از این امر شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه