تاریخ انتشار: یکشنبه 25 اردیبهشت 1401
استراتژی استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم آسیب مفاصلی

  استراتژی استفاده از سلول‌های بنیادی برای ترمیم آسیب مفاصلی

محققین، به کمک سلول‌های بنیادی آسیب‌های مفصلی را در مدل‌های خوکی درمان کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، محققین روشی برای تبدیل سلول‌های بنیادی انسان به سلول‌های غضروفی جهت ترمیم بافت مفصل آسیب‌دیده در مدل خوکی طراحی کردند. این یافته‌ها در ژورنال Regenerative Medicine منتشر شد. در این مطالعه یک استراتژی درمانی جدید بالقوه ارائه شده که ممکن است به ترمیم غضروف آسیب دیده و جلوگیری از آرتروز کمک کند. غضروف مفصلی بافتی است که انتهای استخوان مفاصل را می‌پوشاند. غضروف به جلوگیری از اصطکاک بین استخوان‌ها کمک می‌کند و به عنوان یک ضربه گیر در طول فعالیت‌های بدنی منظم عمل می‌کند. هم صدمات حاد و هم ساییدگی و پارگی روزمره می‌توانند باعث از بین رفتن غضروف شوند. اگر از دست دادن غضروف شدید باشد، استخوان زیرین شروع به شکستن می‌کند که منجر به آرتروز می‌شود.
به طور سنتی، بافت مفصل آسیب دیده با تکنیکی به نام شکستگی کوچک ترمیم می‌شود، که برای آن جراحان یک گذرگاه کوچک ایجاد می‌کنند که مغز استخوان را به محل آسیب متصل می‌کند. غضروف به سلول‌های مغز استخوان اجازه می‌دهد تا به ناحیه آسیب دیده حرکت کنند. زمانی که سلول‌ها به آنجا رسیدند، غضروف جدیدی تولید می‌کنند. اما این روش دارای اشکالاتی است که به دو عمل جراحی پیچیده نیاز دارد و بافت ترمیم شده دوام کمتری دارد.
در یک مطالعه جدید، یک تیم بین المللی از محققان روشی مبتنی بر سلول‌های بنیادی را اصلاح کردند که غضروف طولانی تر و با کیفیت بالاتری تولید می‌کند. همچنین ممکن است استفاده از این رویکرد در کلینیک آسان‌تر باشد. این تیم شامل دانشمندانی از دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس بود. محققان برای این آزمایش، از نژاد خوک مینیاتوری استفاده کردند که اغلب برای آزمایش درمان‌های بالقوه استفاده می‌شود. آن‌ها سلول‌های بنیادی را اصلاح کردند و آن‌ها را در زانوهایی که از نظر تجربی آسیب دیده بودند کاشتند که منجر به ادغام سلول‌های بنیادی کاشته شده و ترمیم غضروف آسیب دیده شد. پس از شش ماه، بافت ترمیم شده تمام خصوصیات فیزیکی و مولکولی غضروف آسیب دیده را داشت. بافت حتی ضخیم تر و قابل تراکم تر شد (ویژگی‌هایی که به غضروف کمک می‌کند تا مفاصل را بالشتک کند). این مطالعه همچنین نشان داد که سلول‌های تزریق شده باعث می‌شود بدن خوک شروع به ساخت سلول‌های غضروفی کند تا به ترمیم آسیب بیشتر کمک کند.
علاوه بر این، در یک گام مهم در جهت ارائه این روش به کلینیک، دانشمندان مایعی تولید کردند که در آن سلول‌های غضروفی تزریقی را می‌توان منجمد کرد و بعداً احیا کرد. این بدان معناست که سلول‌های درمانی را می‌توان به کلینیک‌ها منتقل کرد و برای مدت طولانی ذخیره کرد، که اگر تحقیقات آینده نشان دهد این فناوری برای انسان ایمن و مؤثر است، ایده‌آل خواهد بود.
نویسندگان خاطرنشان کردند که اگرچه سلول‌های غضروف کاشته‌شده واکنش ایمنی در خوک‌ها ایجاد نمی‌کنند، اما ممکن است این اتفاق در انسان رخ دهد. دانشمندان توصیه می‌کنند که اگر این فناوری به کلینیک ارائه شود، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید بیماران را به دقت غربالگری کنند تا مشخص شود چه کسی ممکن است واکنش ایمنی داشته باشد. علاوه بر این، نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که مطالعات آینده مشخص خواهد کرد که آیا ترمیم موفقیت آمیز غضروف باعث کاهش درد مفاصل می‌شود یا خیر. با این حال، به طور کلی، تکنیک جدید گامی مهم به سمت درمان های بهتر برای مفاصل دارای غضروف آسیب دیده است.
پایان مطلب/
لینک منبع:
doi: 10.1038/s41536-021-00187-3
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه