تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399
نیکوتین آمید می تواند به درمان بیماری چشمی فیبروز و کاهش نابینایی کمک کند

  نیکوتین آمید می تواند به درمان بیماری چشمی فیبروز و کاهش نابینایی کمک کند

نیکوتین آمید(شکلی از ویتامین B3) می تواند تغییر شکل بدخیم سلول ها طی بهبودی زخم را مهار کنند و ممکن است کلیدی برای ایجاد درمان های جدید برای بیماری های چشمی فیبروزی باشد که بینایی را مختل می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، شرایطی وجود دارد که به موجب آن ها سلول ها در اپی تلیوم رنگ دانه دار شبکیه تغییر شکل داده و مشخصه های سلول های تهاجمی تری موسوم به سلول های مزانشیمی را به خود می گیرند. این شرایط می تواند ناشی از پیری، دیابت و یا آسیب با چشم باشد. همین امر در ادامه موجب بروز غشاهای فیبروزی می شود که شبیه بافت های اسکار شبکیه هستند و همین امر موجب جدا شدن شبکیه می شود.

در پژوهشی جدید محققین در یافته اند که نیکوتین آمید نه تنها این تغییر شکل سلولی را مهار می کند، بلکه می تواند این تغییر شکل را معکوس کرده و موجب آهسته شدن بیماری های چشمی شود که در نهایت منجر به نابینایی می شوند.

زمانی که از نیکوتین آمید برای تیمار برون تنی سلول های بالغ انسانی استفاده شد، مشاهده شد که این مشتق ویتامین B موجب آهسته کردن فرایند تغییر شکل سلولی شود و حتی موجب می شود که سلول ها از حالت مزانشیمی به حالت اپی تلیالی در آیند و همین امر موجب حفظ هویت اصلی سلول و در نتیجه حفظ بینایی می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه