تاریخ انتشار: چهارشنبه 02 مرداد 1392
ساخت پلاک فشاری برای درمان آرتروز زانو
دستاورد محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

  ساخت پلاک فشاری برای درمان آرتروز زانو

محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در زمینه جراحی‌های ارتوپدی، موفق به طراحی و تولید «پلاک فشاری لغزنده دو تکه ارتوپدی» و «کفشی با حسگر درصد وزن‌گیری بیماران» شدند.
امتیاز: Article Rating
به گزارش بنیان، دکتر امیررضا کچویی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد در نشست خبری مرکز تحقیقات جراحی ارتوپدی و تروما علوم‌پزشکی مشهد درباره ساخت کفشی با حسگر درصد وزن‌گیری بیماران، گفت: بیمار پس از ‌جراحی در اندام تحتانی از جمله لگن، زانو و پا، لازم است مدتی به منظور بهبودی کامل و جلوگیری از آسیب به ناحیه عمل، محدودیت وزن بر روی پا داشته باشد.
 
وی افزود: در برخی مواقع بیمار نمی‌تواند میزان فشار روی پای خود را تنظیم کند و این امر موجب آسیب به اندام تحتانی و محل مورد جراحی و یا شکستگی می‌شود، از این رو با قرار دادن سنسورهای حساس وزن در کفش طبی و انتقال اطلاعات از طریق رایانه به سنسور بر اساس عمل می‌توان از بسیاری عوارض ناشی از فشار یا نداشتن فشار وزنی بیمار پس از عمل جلوگیری کرد.
 
محقق جراح دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره عملکرد این کفش گفت:‌ این کفش و سنسور تعبیه شده در آن به گونه‌ای عمل می‌کند که بیمار اگر بیشتر یا کمتر از حد مجاز، فشار وزنی بر روی اندام تحتانی عمل شده بیاورد، صدا داده و بیمار را آگاه می‌کند، برای نمونه بر اساس وزن و نوع عمل بیمار اطلاعات به سنسور داده می‌شود که بیمار در دو هفته اول 25 درصد وزن، در دو هفته دوم 50 درصد را بر روی پای خود داشته باشد و این روند درمانی ادامه دارد تا این میزان به صددرصد برسد.
 
وی خاطرنشان کرد: این درحالیست که برخی بیماران بدلیل ترس از آسیب یا شکستگی مجدد ناحیه عمل، فشاری روی پای خود وارد نمی‌کنند که می‌تواند موجب پوکی استخوان و یا سفتی مفصل شود، اما با استفاده از این کفش می‌توان از این گونه عوارض جلوگیری کرد.
 
طراحی و ساخت پلاک فشاری لغزنده دو تکه ارتوپدی
 
کچویی همچنین با اشاره به طراحی و ساخت پلاک فشاری لغزنده دو تکه ارتوپدی گفت: این پلاک در بیمارانی که دچار انحرافات زانو (ژنو واروم ) و یا افراد میانسالی که مبتلا به آرتروز زانو هستند، استفاده می‌شود.
 
وی با اشاره به این که برای درمان انحرافات زانو از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود که هر یک از این تکنیک‌ها ممکن است مشکلات و یا عوارضی برای بیمار داشته باشد، اظهار کرد:‌ استفاده از این پلاک علاوه بر افزایش سرعت عمل و دقت از شکستگی‌های مازاد در ناحیه زانو جلوگیری می‌کند و به این ترتیب، میزان باز شدن ناحیه عمل قابل محاسبه است و عوارض کمتری را برای بیمار در بردارد.
 
به گفته این جراح ارتوپدی، ‌در حال حاضر نتایج تست‌های مکانیکی این پلاک انجام و مراحل تولید تجاری آن نیز پس از تائید اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت با مشارکت یکی از شرکت‌های تولیدی داخلی آغاز شده است.
 
انحراف زانو یکی از مشکلات شایع در بین جوانان به شمار می‌رود و بسیاری از بیماران بدلیل مشکلات زانو و همچنین زیبایی تمایل به انجام عمل جراحی دارند. افراد بالای 50 سال نیز که به آرتروزهای زانو مبتلا شده‌اند، دسته دیگری از بیماران هستند که این پلاک در آنها نیز کاربرد دارد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه