تاریخ انتشار: چهارشنبه 24 اردیبهشت 1399
یک محصول مهندسی زیستی برای درمان پوست پروانه ای

  یک محصول مهندسی زیستی برای درمان پوست پروانه ای

یک محصول مهندسی زیستی مبتنی بر سلول های بیمار که مورد ویرایش ژنومی قرار گرفته اند به عنوان یک دارو برای بیماری اپیدرومیولیز بولوزای دیستروفیک مغلوب مورد تایید آژانس داروی اروپا (EMA) قرار گرفته است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این بیماری که آن را تحت عنوان پوست پروانه ای نیز می شناسند بوسیله ظاهر شکننده پوست و اپی تلیوم موکوسی و هم چنین زخم ها و کارسینوماهای پوستی مغلوب شناخته می شود. اپیدرومیولیز بولوزای دیستروفیک مغلوب یک مشکل نادر است که بوسیله تشکیل دائمی فرسودگی ها و تاول روی پوست و اپی تلیوم داخلی و هم چنین فیبروز و برخی از مشکلات دیگر مشخص می شود. افراد مبتلا به این عارضه مستعد کارسینوماهای پوستی هستند. دلیل ژنتیکی این بیماری موتاسیون در ژن COL7A1 است که پروتئین کلاژن 7 را کد می کند. این پروتئین برای چسبیدن اپی درم به درم ضروری است.

در این مطالعه جدید، محققین اسپانیایی از فناوری ویرایش ژنومی CRISPR/Cas9 به عنوان یک ابزار مولکولی استفاده کردند و توانستند سلول های گرفته شده از بیمار را مورد ویرایش قرار داده و نسخه صحیح ژن COL7A1 را در این سلول ها جایگزین کنند. در ادامه از این سلول ها به عنوان یک محصول موثر برای درمان مشکلات مربوط به پوست پروانه ای در مدل های آزمایشگاهی استفاده شد. محققین امیدوارند بزودی از این رویکرد در مطالعات بالینی انسانی استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه