تاریخ انتشار: چهارشنبه 25 تیر 1399
دیدگاهی جدید در مورد تکثیر برون تنی سلول های بنیادی خونی قابل پیوند انسان

  دیدگاهی جدید در مورد تکثیر برون تنی سلول های بنیادی خونی قابل پیوند انسان

محققین مرکز سلول های بنیادی دانشگاه لوند هدف جدیدی را برای تکثیر برون تنی سلول های بنیادی خون ساز انسانی شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، پیوند سلول های بنیادی خون ساز یک درمان موثر برای بسیاری از بیمارانی است که از اختلالات خونی تهدید کننده حیات رنج می برند. این درمان در حال حاضر به دلیل کمبود اهدا کننده های مناسب و سازگار مغز استخوان با محدودیت مواجه است و در نتیجه پیوند خون بند ناف از اهدا کننده های غیر خویشاوند یک جایگزین جذاب است،؛ ولی این گزینه هم با مشکل تعداد نسبتا اندک سلول های بنیادی در واحد خون بند ناف مواجه است.

در تلاش برای حل مشکل تکثیر برون تنی سلول های بنیادی، دکتر لارسن و همکارانش آنزیم LSD1  را به عنوان بخشی از کمپلکس CoREST هدف قرار داده اند، این آنزیم در میانجی کردن مدیفیکاسیون های اپی ژنتیکی DNA و هل دادن سلول های بنیادی به سمت تمایز به سلول های خونی بالغ نقش دارد.

این پژوهش نشان داده است که هدف قرار دادن و کاهش سطح LSD1 با استفاده از کوچک مولکول ها می تواند مانع از تمایز سلول های بنیادی و تحریک تکثیر بیشتر آن ها شود. در بخشی از این مطالعه آن مشخص شد که کوچک مولکول UM171 به LSD1 متصل می شود و مانع از عملکرد این آنزیم می گردد. به عقیده محققین می توان از این امر برای افزایش تکثیر سلول های بنیادی خون ساز در شرایط آزمایشگاهی و بالینی استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه