تاریخ انتشار: یکشنبه 29 تیر 1399
فناوری جدید برای مجهز کردن شبکیه انسان به ابزار تشخیص پرتو مادون قرمز

  فناوری جدید برای مجهز کردن شبکیه انسان به ابزار تشخیص پرتو مادون قرمز

در گزارشی که اخیرا در مجله معتبر Science به چاپ رسیده است، پژوهشگران آلمانی و سوئیسی یک فناوری انقلابی را ارائه کرده که شبیکه انسان و موش را قادر به تشخیص پرتو مادون قرمز می ساد. این توانایی می تواند برای بیمارانی که از فقدان گیرنده های نوری و بینایی رنج می برند، مفید باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از News-medical.net، محققین در  این رویکرد که از توانایی مارها و خفاش ها برای دیدن گرما الهام گرفته است، از مدل موشی و هم چنین شبکیه گرفته شده از اجساد انسانی استفاده کرده اند و پروتئینی را فعال کرده اند که در پاسخ به گرما فعال می شود. نور مادون قرمز نوری است که اجسام گرم ساطخ می شود و فراتر از طیف مرئی است.

در این رویکرد، گرما موجب گرن شدن نانوذرات طلای مهندسی شده ای می شود که محققین آن ها را به درون شبکیه وارد کرده اند. این ذرات به یک پروتئین متصل می شوند و این امر سیگنال گرمایی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند که در ادامه به مغز فرستاده می شود.

برای محقق شدن این ایده، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا توانایی فعال شدن پروتئین های حساس به مادون قرمز در طول موج های مختلف نور را تقویت کنند و بدین ترتیب موجب افزایش قدرت بینایی شوند. این رویکرد در مدل جانوری و بافت شبکیه در شرایط آزمایشگاهی تست شده است اما آن طور که به نظر می رسد می توان از این رویکرد برای احیای بینایی یا تقویت بینایی انسان های بیمار یا سایر گونه هایی که مشکل بینایی دارند استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه