تاریخ انتشار: یکشنبه 29 تیر 1399
استفاده از فناوری ارگانوئید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان کلیه

  استفاده از فناوری ارگانوئید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان کلیه

برای شناسایی نقش جهش ها در تومور Wilm’s، محققین جهش هایی را در سلول های بنیادی جنینی وارد کردند و در ادامه آن ها را برای تبدیل شدن به سلول های کلیوی و ارگانوئید کلیوی در شرایط آزمایشگاهی القا کردند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از news-medical.net،  وجود این جهش ها در سلول های بنیادی اولیه موجب شد که ساختارهای شبه توموری در کلیه در حال تکوین شکل بگیرد که مشخصا شبیه تومور Wilm’s انسانی بود.

 بررسی بیشتر نشان داد که جهش  در ژن ENL این سلول ها را به سلول های توموری تبدیل کرد. هم در سلول های جهش یافته و هم در سلول های سالم، پروتئین های ENL در جایگاه های یکسانی از ژنوم قرار داشتند که نشان می دهد هیچ چیز اشتباهی در مورد توانایی پروتئین ENL جهش یافته برای شناسایی ژن های هدفش وجود نداشته است.

با این حال مشخص شد که این پروتئین های جهش یافته در این جایگاه ها تجمع یافته و منجر به رونویسی دائمی آن ها به RNA می شوند. این بیان غیر طبیعی ژن، سلول ها را برای رسیدن به سرنوشت نهایی گیج و سر در گم می کند. این سلول ها به جای تبدیل شدن به سلول های کلیوی بالغ شروع به تکثیر بیشتر کرده و در یک مرحله عدم بلوغ متوقف می شوند و همین امر منجر به تشکیل تومور می شود. شناسایی این مکانیسم پیش از این ناشناخته در سرطان می تواند راه را برای ایجاد داروها یا درمان هایی که مانع از تجمع پروتئین های ENL می شوند، هموار سازد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه