تاریخ انتشار: دوشنبه 06 شهریور 1402
شناسایی انواع ژنتیک مستعد ابتلا به سرطان کلیه

شناسایی انواع ژنتیک مستعد ابتلا به سرطان کلیه

یافته‌های جدید این مطالعه می‌تواند گزینه‌های درمانی جدیدی را برای افراد مبتلا به لیومیوماتوز ارثی و سرطان سلول کلیه(HLRCC) شناسایی و توسعه دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، شواهد نشان داده است که تجمع فومارات به دلیل از دست دادن فومارات هیدراتاز (FH) باعث تغییر شکل سلولی می‌شود. درنتیجه اینکه تغییرات FH در لایه زایا منجر به لیومیوماتوز ارثی و سرطان سلول کلیه (HLRCC) می‌شود که در آن بیماران مستعد ابتلا به یک نوع تهاجمی سرطان کلیه هستند.به هین سبب یک نیاز برآورده نشده برای طبقه بندی انواع FH بر اساس خطر مرتبط با سرطان وجود دارد. در همین راستا محققان مرکز جامع سرطان UCLA Jonsson تایید کرده‌اند که تعداد زیادی از انواع ژنتیکی با اهمیت ناشناخته، در واقع جهش‌های تایید شده‌ای هستند که بیماران را مستعد ابتلا به یک سندرم ارثی نادر می‌کنند که خطر ابتلا به سرطان کلیه را در افراد افزایش می‌دهد. با توصیف عملکردی رفتار این جهش‌ها، محققان و پزشکان بهتر می‌توانند پیش‌بینی کنند که کدام بیماران به این وضعیت مبتلا هستند، زیرا همین امر خطر ابتلا به سرطان کلیه را در آنها افزایش می‌دهد. این یافته‌ها که در Cancer Discovery منتشر شده است، همچنین می‌تواند به توسعه یک استراتژی درمانی جدید برای این بیماری، معروف به لیومیوماتوز ارثی و سرطان سلول کلیه (HLRCC) کمک کند. افرادی که با HLRCC تشخیص داده می‌شوند، در معرض افزایش خطر ابتلا به تومورهای عضله صاف در پوست و رحم، و همچنین نوع تهاجمی سرطان کلیه هستند که شبیه کارسینوم سلول پاپیلاری نوع 2 است.

سرطان کلیه

سرطان کلیه سرطانی است که از کلیه‌ها شروع می‌شود. کلیه‌های شما دو اندام لوبیایی شکل هستند که هر کدام به اندازه مشت شماست. آنها در پشت اندام‌های شکمی شما قرار دارند و یک کلیه در هر طرف ستون فقرات شما قرار دارد. در بزرگسالان، کارسینوم سلول کلیه شایع ترین نوع سرطان کلیه است. سایر انواع کمتر شایع سرطان کلیه ممکن است نیز رخ دهد. کودکان خردسال بیشتر در معرض ابتلا به نوعی سرطان کلیه به نام تومور ویلمز هستند. به نظر می‌رسد بروز سرطان کلیه رو به افزایش است. یکی از دلایل این امر ممکن است این واقعیت باشد که تکنیک های تصویربرداری مانند توموگرافی کامپیوتری (CT) اسکن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آزمایش‌ها ممکن است منجر به کشف تصادفی سرطان‌های کلیه بیشتر شود. سرطان کلیه اغلب در مراحل اولیه، زمانی که سرطان کوچک و محدود به کلیه است، کشف می شود.

تاکنون ویژگی‌های تکامل ژنتیکی رشد تومور جامد به طور فزاینده‌ای به خوبی توصیف شده است، اما ماهیت فضایی و فیزیکی رشد ساب کلونال سلولی نامشخص است. مطالعات نشان داده که سلول‌های مرکز تومورهای کلیه فنوتیپ‌های تهاجمی‌تری دارند و احتمال متاستاز آنها به سایر قسمت‌های بدن بیشتر از سلول‌های اطراف است. زیرا سرطان اغلب از تومورهای اولیه متاستاز می‌کند و تومورهای ثانویه را در سایر قسمت‌های بدن که درمان آن دشوارتر است، تشکیل می‌دهد. بنابراین شناسایی ژنوم بخشی از تومور اولیه حاوی سلول‌هایی است که قادر به متاستاز دادن هستند، می‌تواند به محققان کمک کند تا درمان‌هایی را توسعه دهند که از این مهاجرت جلوگیری کند.

چالش‌های کار با انواع ژن‌های ناشناخته

دکتر برایان شوچ، نویسنده این مطالعه، مدیر برنامه سرطان کلیه و پروژه تحقیقاتی Alvin & Carrie Meinhardt در UCLA می‌گوید: مشکل این نوع خاص از سرطان کلیه این است که می‌تواند در اندازه بسیار کوچک گسترش یابد، بنابراین اگر به آن مبتلا شوید می‌تواند خیلی سریع به سایر قسمت‌های بدن متاستاز دهد و همین امر درمان بیماری را بسیار سخت می‌کند. از طرفی بیماران مبتلا به این بیماری در حال حاضر گزینه‌های درمانی محدودی دارند. شوچ گفت، با این حال، تشخیص زودهنگام سرطان تنها مشکل نیست. بسیاری از بیمارانی که دارای انواع ژنتیکی با اهمیت ناشناخته هستند، ممکن است علیرغم این ظن که نوع حامل آنها می‌تواند منجر به تشخیص سرطان شود، غربالگری منظم سرطان کلیه را دریافت نکنند. در حالی که ثابت شده است که تغییرات در ژنی که آنزیم فومارات هیدراتاز را تولید می‌کند، می‌تواند منجر به HLRCC شود، تعداد زیادی از ژن‌ها هنوز به‌عنوان عامل بیماری‌زا یا مرتبط با خطر سرطان بالاتر شناخته نشده‌اند. شوچ گفت: «بیماران زیادی هستند که این بیماری را دارند و سابقه خانوادگی قوی سرطان کلیه دارند. "اما واقعاً هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند زیرا ما نمی‌دانیم که آیا نوع مورد استفاده آنها اهمیتی دارد یا خیر. اساساً به آنها گفته می‌شود که با مراکز درمانی در تماس باشند."

بررسی اثرات جهش‌های کمتر شناخته شده

برای درک بهتر این گونه‌ها و دیدن اینکه کدام یک بیشتر مستعد ابتلا به سرطان هستند، محققان به فعالیت 74 نوع ژن فومارات هیدراتاز که قبلاً اهمیت ناشناخته‌ای در ایجاد سرطان داشتند را اینبار در این طبقه بندی وارد کردند، تا اثر آنها را بررسی کردند. این ژن برای چرخه کربس ضروری است و این سندرم زمانی رخ می‌دهد که بیماران یک نسخه بد از ژن را به ارث ببرند. مشابه سایر سندرم‌های سرطانی، سلول‌ها زمانی مستعد ابتلا به سرطان هستند که به نسخه سالم باقی مانده آسیب وارد شود که در نهایت منجر به سرطان کلیه شود.

اهمیت دانستن عملکرد هر ژن

دکتر هدر کریستوفک، مدیر تحقیقات پایه و ترجمه در مرکز جامع سرطان UCLA Jonsson و نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: درک انواع ژنتیکی برای یادگیری در مورد بیماری‌ها بسیار مهم است زیرا آنها بینش‌هایی را در مورد اساس ژنتیکی صفات و بیماری به ما می‌دهند. با کشف اینکه کدام گونه‌های ژنتیکی خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند، احتمالاً می‌توانیم با مداخله یا نظارت پزشکی از بروز آن‌ها برای کاهش خطر تظاهرات بیماری و/یا به حداقل رساندن آسیب احتمالی جلوگیری کنیم.» پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، این تیم دریافت که تقریباً نیمی از انواع ژن‌ها کاملاً غیرفعال بودند، که این خود نشان می‌دهد احتمالاً در ایجاد سرطان نقش دارند و بنابراین با شرایط ژنتیکی مرتبط هستند.

تولید رده‌های سلولی بیان کننده ژن فومارات هیدراتاز

برای بررسی بیشتر اثرات این گونه‌ها، محققان رده‌های سلولی ایجاد کردند که انواع مختلف ژن فومارات هیدراتاز را با درجات مختلف فعالیت بیان می‌کردند. این رده‌های سلولی دارای سطوح متفاوتی از فومارات بودند که عامل اصلی در شروع سرطان است. آنها سپس سطوح فومارات را اندازه‌گیری کردند و تأثیر آن را بر چگونگی پردازش انرژی و مواد مغذی توسط سلول‌ها بررسی کردند. آنها کشف کردند که وقتی فومارات به دلیل کمبود فومارات هیدراتاز انباشته می‌شود، بسیاری از فرآیندهای ضروری برای رشد سلول را مختل می‌کند. در نتیجه، این سلول‌ها به مسیرهای کلیدی دیگر از جمله مسیر نجات پورین وابسته می‌شوند که به تولید بلوک‌های ساختمانی برای تکثیر DNA کمک می‌کند.

مسیرهای هدف گذاری با استفاده از داروهای تایید شده

بلیک وایلد، PhD، اولین نویسنده و همکار فوق دکترای این مطالعه در آزمایشگاه کریستوفک، گفت: «یکی از راه‌های جلوگیری از رشد تومور، هدف قرار دادن بالقوه این مسیر است. ما متوجه شدیم که این تومورها به این مسیر جایگزین متکی هستند که از مواد مغذی موجود در محیط برای سنتز نوکلئوتیدها استفاده می‌کند، زیرا تولید نوکلئوتید برای تکثیر و حفظ رشد سلول‌های تومور ضروری است.

وایلد خاطرنشان کرد خوشبختانه در کلینیک برای هدف قرار دادن مسیر نجات پورین، داروهای تأیید شده ای وجود دارد که برای درمان افراد مبتلا به اختلالات خودایمنی و همچنین سایر سرطان‌هایی که از این مسیر استفاده می‌کنند، استفاده می‌شود. یکی از داروها 6-mercaptopurine نام دارد و تیم تحقیقاتی در مطالعات پیش بالینی دریافتند که این نوع سرطان کلیه نسبت به دارو بسیار حساس است و باعث کاهش سطح نوکلئوتیدها و کاهش رشد تومور می‌شود.

پیش بینی خطر ابتلا به سرطان در افراد

کریستوفک گفت: «بر اساس این یافته‌ها، نه تنها اکنون می‌توانیم بسیاری از بیمارانی را که دارای یک نوع سرطان هستند و قبلاً نمی‌دانستند که آیا واقعاً خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش می‌دهند، بهتر توصیف کنیم، بلکه احتمالاً می‌توانیم از این داروی که به خوبی تحمل می‌شود، به عنوان یک استراتژی درمانی سریع ترجمه استفاده کنیم.»