تاریخ انتشار: یکشنبه 27 آذر 1401
امید جدید برای درمان سرطان کلیه

  امید جدید برای درمان سرطان کلیه

هدف قرار‌ دادن ماکروفاژهای IL1B ممکن است راهی برای درمان سرطان سلول کلیوی در آینده در نظر گرفته شود.
امتیاز: Article Rating

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیان، جامع‌ترین مطالعه سرطان کلیه در سطح سلولی، یک هدف دارویی بالقوه برای درمان کارسینوم سلول کلیوی کشف کرده است. سرطانی با نرخ مرگ و میر بالا که تشخیص آن سخت است. محققان، سلول‌های ایمنی موسوم به ماکروفاژها را شناسایی کردند که ژن IL1B را بعنوان عاملی حیاتی در رشد تومور بیان می‌کنند. این مطالعه، ماکروفاژهای IL1B را به‌عنوان یک هدف درمانی امیدوارکننده برای درمان کارسینوم سلول کلیوی توصیه می‌کند، زیرا این نوع سلول قبلاً با استفاده از داروهای موجود که از سرطان ریه پیشگیری می‌کنند، مورد هدف قرار گرفته‌اند.گام بعدی که در حال حاضر در حال بررسی است، آزمایش‌های بالینی است تا ثابت کند که هدف قرار دادن IL1B می‌تواند برای جلوگیری مؤثر از تشکیل یا پیشرفت کارسینوم سلول کلیوی مورد استفاده قرار گیرد.

کارسینوم سلول کلیوی(RCC)  هفتمین سرطان شایع در بریتانیا است که سه چهارم موارد و اکثر مرگ و میرها ناشی از کارسینوم سلول شفاف کلیوی است. این بیماری دارای نرخ مرگ و میر 50 درصدی است، تا حدی به این دلیل که از هر 5 بیمار، 3 بیمار تا زمانی که سرطان در مراحل پایانی قرار نگیرد، هیچ علامتی نشان نمی‌دهند. بسیاری از تومورهای RCC زمانی تشکیل می‌شوند که هر دو نسخه از ژن VHL خاموش شود. بیماران سرطان کلیه، زیرمجموعه‌ای از بیماری‌ها را به ارث برده اند، از جمله بیماری Von Hippel-Lindau (VHL)، که یک بیماری ژنتیکی است که در آن یک نسخه از ژن VHL از بدو تولد خاموش می‌شود. نسخه دوم VHL معمولاً در نتیجه یک رویداد ژنتیکی رایج که اغلب در اوایل زندگی رخ می‌دهد خاموش شده و منجر به تشکیل تومورهای بیشماری می‌شود. در این مطالعه جدید، محققان بیش از 270000 سلول منفرد و 100 میکرو تشریح را از 12 بیمار مبتلا به تومورهای کلیه مورد مطالعه قرار دادند. از قسمت‌‌های مختلف تومور و همچنین بافت طبیعی کلیه، نمونه برداری شد. این نمونه‌ها با استفاده از توالی‌یابی RNA تک‌سلولی و رونویسی فضایی برای نقشه‌برداری مکان دقیق سلول‌های خاص در بافت‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. این تجزیه و تحلیل نوع خاصی از سلول‌های ایمنی، ماکروفاژی که ژن IL1B را بیان می‌کند را بصورت فراوان در حاشیه تومورها مشخص کرد. استفاده از توالی یابی سلولی و رونویسی فضایی این امکان را داد که نه تنها نوع سلولی در این تومورهای سرطان سلول کلیوی کشف شود، بلکه چگونگی سازماندهی انواع سلول‌ها در این محیط مورد بررسی قرارگیرد.

این یافته‌ها برای مبتلایان به بیماری VHL که به احتمال زیاد از تومورهای متعدد و پایدار رنج می‌برند، جالب توجه است. در حالی‌که می‌توان تومورهای کلیه را قبل از گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن تحت نظارت و جراحی برداشت، تومورهای جدید ایجاد می‌شوند و محدودیتی برای تعداد دفعاتی که بیماران می‌توانند قبل ازناتوانی عملکرد کلیه انجام دهند، وجود دارد. در نتیجه تحقیقات، چشم انداز افرادی که با بیماری VHL زندگی می‌کنند در سال‌های اخیر بسیار بهبود یافته است.

محققان در حال برنامه‌ریزی آزمایش‌های بالینی هستند تا آزمایش کنند که آیا هدف قرار دادن ماکروفاژهای IL1B یک درمان مؤثر برای RCC است یا خیر. این واقعیت که داروهای موجود که این مسیر را هدف قرار می‌دهند ثابت شده است که در پیشگیری از برخی سرطان‌های ریه موثر هستند، امیدواری است که این آزمایشات ممکن است نتایج امیدوارکننده‌ای را ارائه دهند.

پایان مطلب./

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه