تاریخ انتشار: دوشنبه 20 مرداد 1399
ریشه کن کردن سرطان قبل از پیشرفت بیشتر: یک روش تشخیص کارسینوژن جدید و سریع

  ریشه کن کردن سرطان قبل از پیشرفت بیشتر: یک روش تشخیص کارسینوژن جدید و سریع

امروزه ، شیوه زندگی ما جوری است که روزانه با چندین ماده شیمیایی در تماس است: در مواد غذایی بسته بندی شده ، مواد آرایشی ، مواد ساختمانی ، ذرات معلق در هوا و .... تعدادی از این مواد شیمیایی "کارسینوژن (سرطان زا) " نامیده شده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress،  سرطان زایی یک ماده شیمیایی توانایی آن در ایجاد سرطان در انسان یا سایر موجودات زنده است. از آنجا که سرطان عامل اصلی بیماری ، ناتوانی و مرگ در سراسر جهان است، دانشمندان روشهای مختلفی برای آزمایش سرطان زایی مواد شیمیایی در آزمایشگاه ایجاد کرده اند. با این حال ، این روشها پیچیده هستند و برای به دست آوردن نتایج ، مدت زمان زیادی طول می کشد و همین امر آزمایش تعداد زیادی ماده شیمیایی را برای دانشمندان دشوار می کند.

در مطالعه ای که اخیرا در Scientific Reports منتشر شده است، محققین در دانشگاه اوکایامای ژاپن روش جدیدی را معرفی کرده اند که این فرایند را تسریع می کند. به عقیده آن ها برای رسیدن به نتیجه نهایی تنها یک هفته زمان نیاز است. این روش شامل سلول های بنیادی است که به انواع مختلف سلول ها (مانند سلول خونی و نورون) با عملکرد تخصص یافته بالغ می شوند. پیش از این محققین از نوع خاصی از سلول های بنیادی موشی موسوم به سلول های بنیادی پرتوان القایی برای ایجاد مدلی برای تبدیل سلول های بنیادی سالم به سلول های بنیادی سرطانی استفاده کرده اند که شامل قرار دادن این سلول ها در محیط شرطی سلول های بنیادی ریوی موشی به مدت چهار هفته بود. در این مطالعه، محققین استدلال کردند که اضافه کردن مواد شیمیایی سرطان زا به محیط شرطی می تواند این تبدیل را تقویت و تسریع کند. بر مبنای این ایده، محققین مجموعه ای شامل 110 ماده شیمیایی را غربالگری کردند. با این هدف، آن ها سه ماده شیمیایی یعنی PDO325901، CHIR99021 و Dasatinib را انتخاب کردند که منجر به تشکیل سلول های بنیادی سرطانی شدند. نکته جالب در مورد این سه ماده این است که هر سه آن ها عملکرد واقعی شان سرکوب مسیرهای پیام رسانی بین سلولی است که منجر به رشد و بقای سلول های سرطانی می شوند. زمانی که سلول های بنیادی به موش تزریق شد و جانور در معرض سه ماده شیمایی قرار گرفتند، تومورهای بدخیم ظرف مدت سه هفته در جانور شروع به رشد کردند. سلول های بنیادی سرطانی بدست آمده از طریق تیمار جانور با این سه ماده شیمیایی، نسخه های بیشتری از پروتئین های مرتبط با رشد سلول های سرطانی را ساختند. آنالیزهای بیشتر منجر به شناسایی مسیرهای سلولی خاصی شد که این مواد شیمیایی به موجب آن ها موجب تبدیل سلول های بنیادی طبیعی به سلول های بنیادی سرطانی می شوند.

این یافته ها کارایی و پتانسیل این روش تست سریع برای ارزیابی بسیاری از مواد شیمیایی و بروز انواع سرطان ها را نشان می دهد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه