تاریخ انتشار: چهارشنبه 22 مرداد 1399
آیا سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی کاندیدای مناسبی برای درمان COVID-19 هستند؟

  آیا سلول های بنیادی مزانشیمی مشتق از بافت چربی کاندیدای مناسبی برای درمان COVID-19 هستند؟

در اواخر سال 2019 بود که کروناویروس جدید (SARS-CoV-2) در ووهان چین شیوع پیدا کرد و موارد ابتلا به آن روز به روز افزایش یافت و این بیماری به یک پاندمی جهانی تبدیل گردید.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19) به طور معمول با تب و علائم تنفسی همراه است. این بیماری اغلب به مشکلات شدید تنفسی و نارسایی چندین عضو منجر می شود که میزان مرگ و میر بالایی دارند. بیماران مسن و یا مبتلایان به بیماریهای زمینه ای پزشکی بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند. التهاب ، آمفیزم ریوی و واکنش ایمنی بیش از حد می تواند منجر به هیپوکسی ، سختی تنفسی و آسیب ریه شود.

مطالعات متعدد حاکی از این بوده اند که سلولهای بنیادی استرومایی / بنیادی مزانشیمی (MSC) فعالیت های تعدیل کنندگی ایمنی قوی و گسترده ای دارند. این مطالعات صورت گرفته در مدل های جانوری و مدل های ریه انسان در خارج بدن نشان دهنده ظرفیت چشمگیر سلول های بنیادی مزانشیمی در مهار آسیب ریه ، کاهش التهاب ، کاهش پاسخ های ایمنی و کمک به تصفیه مایعات آلوئولار بوده است است.

در این میان سلول های بنیادی مشتق از چربی (ASC) به عنوان نوعی فراوان از سلول های بنیادی مزانشیمی، به عنوان یک گزینه درمانی به منظور کاهش عوارض و مرگ و میر COVID-19 پیشنهاد شده اند. این سلول های بنیادی مزانشیمی، مولکول هایی تولید می کنند که دارای ویژگی های ضد میکروبی و ضد درد هستند. پس از تزریق درون وریدی، این سلولها پتانسیل ورود مستقیم به ریه ها را دارند و این می تواند به نفع درمان بیماری ریوی باشد. در واقع برخی از مطالعات بالینی خاتمه یافته و یا در دست انجام حاکی از کاهش علایم بالینی بیماران مبتلا، کاهش نرخ مرگ و میر آن ها و بهبود عملکرد طولانی مدت ریوی بعد از سلول درمانی با این سلول ها بوده است.  علاوه بر این ، در صورت اثبات ایمنی و کارآمد بودن درمان با ASC ممکن است تقاضا برای منابع حیاتی بیمارستانی کاهش یابد. شیوع مداوم COVID-19 منجر به افزایش مراقبتهای بهداشتی شده و باراقتصادی واجتماعی زیادی در سراسر جهان به افراد و دولت ها تحمیل کرده است. بنابراین نیاز به درمان با داروهای بی خطر و مؤثر وجود دارد. روش های درمانی مبتنی بر سلول امید زیادی برای درمان COVID-19 بوجود آورده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه