تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 شهریور 1399
یافته هایی جدید در زمینه تکوین سلول های عصبی

  یافته هایی جدید در زمینه تکوین سلول های عصبی

در پژوهشی جدید محققین مکانیسمی را شناسایی کرده اند که در زمان تولد نورون ها شروع می شود تا شکلی عمومی از مرگ سلولی (آپوپتوز) را به طور ویژه در نورون ها کاهش دهد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اخیرا محققان گزارش کرده اند که بقای دائمی نورون ها ذاتا طی تکوین برنامه ریزی شده است. در پژوهش صورت گرفته آن ها مکانیسمی را شناسایی کرده اند که در زمان تولد نورون ها شروع می شود تا شکلی عمومی از مرگ سلولی (آپوپتوز) را به طور ویژه در نورون ها کاهش دهد. زمانی که تنظیم ژنتیکی متوقف می شود، بقای پیوسته نورونی مختل می شود و این منجر به مرگ جانور یا فرد می شود. نورون ها سلول هایی با طول عمر زیاد هستند اما کنترل ژنتیکی که موجب عمر دراز آن ها می شود ناشناخته مانده است.

 محققان بخشی اصلی از این مکانیسم ژنتیکی را شناسایی کرده اند که یک قطعه کوچک از توالی ژنتیکی در Bak1(یک ژن پیش آپوپتوزی) است. بیان Bak1 زمانی که بخش کوچکی از توالی ژنتیکی آن ها موسوم به میکرواگزون در محصول نهایی ژن Bak1 پردازش می شوند، خاموش می شود. محققین ابتدا به مقایسه بافت های عصبی با بافت های غیر عصبی در موش و انسان پرداختند تا اگزون های مختص عصبی را شناسایی کنند. در ادامه آن ها دریافتند که نورون های قشری حساسیت شان به آپوپتوز را خیلی زود و با تولد نورون کاهش می دهند.

هم چنین آن ها دریافتند که آپوپتوز به تدریج طی تکوین عصبی و قبل از این که نورون ها ارتباطشان با سایر سلول ها را برقرار کنند کاهش می یابد و این نشان می دهد که چیزی بیش از سیگنال های برونی در این میان نقش دارد. آن چه گفته شد تضمین کننده طول عمر نورون ها است که برای حفظ یکپارچگی مدارهای عصبی برای عملکردهای مغزی است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه