تاریخ انتشار: شنبه 17 آبان 1399
سلولهای سرطانی سینه در داخل تومور چه حسی دارند؟

  سلولهای سرطانی سینه در داخل تومور چه حسی دارند؟

پژوهشگران دانشگاه مک گیل با استفاده از تکنیکی جدید، نقاط حساس بسیار کوچک و پیش از این غیر قابل تشخیصی را درون تومورهای تهاجمی و متاستازیک سرطان سینه شناسایی کرده اند که از سفتی بی نهایت زیادی برخوردار هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از  medicalxpress، یافته های این مطالعه جدید برای اولین بار نشان داده است که تنها نقاط بسیار کوچکی از تومور باید دچار سفتی شوند تا فرایند متاستاز رخ دهد. هر چند این مطالعه هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد اما محققین بر این باورند که تکنیک آن ها ممکن است در تشخیص و ترسیم پیشرفت سرطان ها تهاجمی کاربرد داشته باشد.

در این مطالعه محققین حسگرهای هیدروژلی بسیار کوچکی را ساخته اند که می توانند با توجه به نیاز گسترانده شوند به نحوی که آن ها می توانند شبیه کره ها یا بالون هایی می شوند که پهن می شوند و اندازه ای شبیه سلول های منفرد را پیدا می کنند. آن ها این حسگرهای هیدروژلی کوچک را درون کشت های سه بعدی و مدل های موشی سرطان سینه قرار دادند. زمانی که این هیدروژل شروع به افزایش حجم و وسعت می کند می تواند برای اندازه گیری سفتی های موضعی درون تومور استفاده شود. این تکنیک غیر معمول حاصل تلاش های محققین در دپارتمان مهندسی شیمی دانشگاه مک گیل بوده است.

به عقیده محققین با توجه به ذات دینامیک بدن انسان، سلول ها نیز با توجه به سیگنال هایی که از محیط پیرامونی می گیرند و در واقع آن چه که حس می کنند می توانند رفتار خود را تنظیم کنند یا یک رفتار پیش بینی شده یا نشده را بروز می دهند. سلول های سرطان سینه نیز معمولا محیط پیرامونی که کاملا نرم است را حس می کنند. اما این مطالعه نشان داد که سلول های سرطانی درون تومورهای تهاجمی، محیط سفت تری را در پیرامون شان تجربه می کنند که موجب بروز رفتار تهاجمی و متاستازیک آن ها می شود.

ایجاد روش هایی که بتوانند پروفایل مکانیکی بافت های سه بعدی را بهتر شناسایی و پیش بینی کنند می تواند اطلاعاتی را بروز دهد که برایند آن ایجاد درمان های کارآمد برای سرطان های بدخیم باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه