تاریخ انتشار: یکشنبه 23 آذر 1399
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان اختلالات قشر مغز

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان اختلالات قشر مغز

پژوهش های اخیر در آزمایشگاه زال کوکائیا در دانشگاه لوند سوئد نشان داده است که پیوند سلول های بنیادی شبه نورواپی تلیالی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) به مغز مدل رتی سکته منجر به پذیرش پیوند و بهبود نواقص حسی حرکتی می شود. علی رغم این نتایج امیدوار کننده در مدل های جانوری، سرنوشت این سلول های پیوندی در قشر مغز انسان بعد از پیوند مشخص نیست.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Stemcellportal، در پژوهشی جدید در این آزمایشگاه، محققین برهمکنش بین سلول های بنیادی شبه نورواپی تلیالی مشتق از سلول های iPS انسانی با برش های کشت شده از کورتکس مغز انسانی نشان داده اند. آن ها نشان داده اند که این نورون های مشتق از سلول های بنیادی به شبکه های عصبی میزبان(برش های کشت شده مغزی) ادغام می شوند و با آن ها سیناپس برقرار می کنند و همین امر می تواند گام اولیه ای برای کاربرد بالینی و درمانی این نورون های مشتق از iPSC برای اختلالات قشر مغز باشد.

محققین این مطالعه کشف کرده اند که پیوند به برش های مغزی انسانی بدست آمده از بیماران مبتلا به صرع که دچار جراحی شده اند طی چهار تا هشت هفته موجب افزایش تمایز سلول های بنیادی شبه نورواپی تلیالی مشتق از iPSCs به نورون های قشری مختص لایه های مغزی می شود. نکته بارز این مطالعه عدم تشکیل تراتوما یا تومور بعد از پیوند بود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه