تاریخ انتشار: دوشنبه 24 آذر 1399
بیومارکری که نشان گر آسیب عروق خونی در کودکان مبتلا به COVID-19 است

  بیومارکری که نشان گر آسیب عروق خونی در کودکان مبتلا به COVID-19 است

محققین در بیمارستان کودکان فیلادلفیا (CHOP) سطح افزایش یافته یک بیومارکر مربوط به آسیب عروق خونی را در کودکانی که دچار عفونت SARS-CoV-2 شده اند، شناسایی کرده اند، حتی اگر کودکان علایم حداقلی از COVID-19 را نشان دهند یا اصلا علایمی نشان ندهند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، این محققین علاوه بر شناسایی این بیومارکر دریافته اند که کسر زیادی از کودکان مبتلا به SARS-CoV-2 علایم بالینی و تشخیصی از میکروآنژیوپاتی ترومبوتیک(TMA) را نشان می دهند. این عارضه سندرمی است که شامل لخته شدن خون در عروق خونی کوچک است و دلیل اصلی بسیاری از علایم شدیدی است که برای COVID-19 در بالغین شناسایی شده است.

میکروآنژیوپاتی ترومبوتیک بوسیله آبشار کمپلمانی وساطت می شوند که دلیل بالقوه علایم شدید COVID-19 در بالغین است. آبشار کمپلمان بخشی از سیستم ایمنی است که پاسخ ایمنی را تقویت می کند اما التهاب را نیز افزایش می دهد. با این حال نقش میکروآنژیوپاتی ترومبوتیک به واسطه کمپلمان هنوز در کودکان شناسایی نشده است. ارزیابی محققین نشان داد که C5b9 محلول می تواند بیومارکری برای فعال شدن کمپلمان و میکروآنژیوپاتی ترومبوتیک باشد. این فاکتور یک نشانگر شدت میکروآنژیوپاتی ترومبوتیک بعد از پیوند سلول های بنیادی خون ساز نیز محسوب می شود و بیماران پیوندی نیز سطح بالا رفته ای از C5b9 را نشان می دهند که با افزایش نرخ مرگ و میر همراه است.  در مورد کودکان مبتلا به COVID-19 نیز سطح افزایش یافته C5b9  مشاهده می شود که می تواند نشانگری برای آسیب عروق خونی در این کودکان باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه