تاریخ انتشار: چهارشنبه 03 دی 1399
ویروس  SARS-CoV-2  التهاب، طوفان سیتوکینی و استرس را در سلول های ریوی آلوده القا می کند

  ویروس SARS-CoV-2 التهاب، طوفان سیتوکینی و استرس را در سلول های ریوی آلوده القا می کند

پژوهشگران در انستیتو تحقیقات سلول های بنیادی دانشگاه دوسلدورف، یک رویکرد بیوانفورماتیک را روی داده های ترانسکریپتومی سلول های اپی تلیالی ریوی انسانی آلوده به SARS-CoV-2 انجام داده اند. این متا-آنالیز فرایندهای زیستی تحت تاثیر قرار گرفته متعددی را در ریه ها نشان داده است که بدون شک در مورد سایر اندام های آلوده به این ویروس مانند قلب و کلیه نیز قابل بسط است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، یا این تخمین که بیش از 60 میلیون نفر در سراسر دنیا به ویروس کرونا(SARS-CoV-2) آلوده شده اند و بیش از 1/4 میلیون نفر نیز به دلیل ابتلا به این بیماری فوت شده اند، سازمان بهداشت جهانی(WHO)، بیماری COVID-19 را به عنوان یک بیماری همه گیر، تهدیدی برای بهداشت، اقتصاد و جامعه می داند. در حال حاضر واکسن هایی در دسترس هستند اما هنوز هم برای رسیدن به روش های درمانی موثرتر نیاز به شناسایی مکانیسم های مولکولی زمینه ساز  COVID-19 است.

در این راستا، واسکو راک و همکارانش در دانشگاه دوسلدورف به آنالیز داده های ترانسکریپتومی سلول های اپی تلیالی ریوی آلوده به ویروس کرونا پرداختند و چندین سرین پروتئاز تراغشایی را در کنار TMPRSS2 شناسایی کردند که ارتباط زیادی با بیان ACE2 داشتند. علاوه بر این، با آنالیز عمیق تر می توان مشخصه های ژنی مختلف را به فرایندهای زیستی بی شمار نسبت داد. از جمله این فرایندها می توان به چرخه زندگی ویروس، پاسخ های ایمنی، پاسخ های پیش التهابی، اینترلوکین های متعددی مانند اینترلوکین های 6، 1، 20، 33 و IFI16 تنظیم کننده اینترفرون ها، جذب شیمیایی ماکروفاژها و استرس سلولی منجر به گونه های اکسیژن فعال شده اشاره کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه